Le chicon

Ik had me voorgenomen om dit jaar niet te veel te plannen tijdens de Gentse feesten. Ik kan je nu al verklappen dat ik eergisteren in een bo...

Ik had me voorgenomen om dit jaar niet te veel te plannen tijdens de Gentse feesten. Ik kan je nu al verklappen dat ik eergisteren in een boekje opschreef wat ik wil zien en wat ik wil doen en dat er al serieus gepuzzeld is. Maar ik wou op voorhand niet te veel tickets kopen, kwestie van gewoon "op de bots" te kunnen afspreken en dat is wel gelukt. Er is één uitzondering, ik kocht een abonnement bij Boomtown.

Toen ik echter de aankondiging voor Le chicon van Action Zoo Humain zag, twijfelde ik. Iets in de beschrijving deed me denken aan De Leeuw van Vlaanderen en Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen waarin Chokri Ben Chikha vertelt over zijn ouders, zijn jeugd,... Het is misschien ver gezocht maar het haalde me wel over de streep.

Maxime Waladi studeerde af in 2016 aan LUCA drama en maakte deze voorstelling met Zouzou Ben Chikha. Maxime vertelt het verhaal van hoe hij opgroeide in het Lemmeke tussen de witlof en de velden. Hoe je vandaar met de bus naar Brussel gaat, via de Chaussée de Haacht, waar zijn vader woonde. Doorheen het verhaal van zijn jeugd spint hij allerlei bedenkingen over gelukkig zijn, de maatschappij en de kleine dingen van het leven. Regelmatig wordt er duchtig instemmend geknikt in het publiek en soms denk je: dat heeft hij toch goed gezegd.

Maxime is een goede verteller. Hij moet weinig moeite doen om de aandacht van het publiek erbij te houden. Hij spreekt ons ook persoonlijk aan en dat werkt natuurlijk ook altijd. Maxime lijkt ook gewoon een aangename mens die iets te vertellen heeft. Er wordt gelachen met zijn kostuumwissels of zijn dansje maar het wordt ook stil en zo herken je toch een goede verhalenverteller.



Het verhaal wordt soms onderbroken met een muzikaal intermezzo zodat hij in een ander personage kan kruipen of zijn kookstudio kan installeren, want hij maakt ook een klassiek Vlaams gerecht tussendoor. Ik vermoed dat het verhaal gisteren wat abrupt of toch anders dan gepland eindigde door een technisch mankementje. Maxime Waladi kreeg niettemin een heel warm en gemeend applaus van het beperkte publiek dat er was voor de avant-première.

Het is niet evident om tussen de vele producties op de Gentse feesten een keuze te maken en het mooie weer helpt ook al niet om te kiezen voor een donkere zaal. We weten het en ook bij NTGent zijn ze zich er van bewust, dus loopt er een 1 + 1  actie. Le chicon is alvast een aanrader, mijn buurvrouw was het eens.

Le chicon van Action Zoo Humain, gezien op 13 juli in NTGent Arca.

Deze post verschijnt ook op Gentseblogjes.wordpress.com

You Might Also Like

0 reacties