GF - de laatste op Boomtown

Op Boomtown houden ze de feesten al een dagje eerder voor bekeken. Maar de laatste avond was er zeker ééntje om in te kaderen.  Dijf Sa...

Op Boomtown houden ze de feesten al een dagje eerder voor bekeken. Maar de laatste avond was er zeker ééntje om in te kaderen. 

Dijf Sanders laat zich niet makkelijk in een hokje plaatsen. Voor zijn meest recente plaat haalde hij inspiratie uit Indonesië en dus hoor je allerlei klanken van daar vermengd met muziek. Ik was een beetje aan de late kant en vond het wel spijtig, want hij vertelde er ook bij. Zoals over die lekkere wijven van tachtig die de was deden in een riviertje en hoe hij daar geluidopnames heeft gemaakt. 
Flying Horseman werd me eerder in de week getipt als iets dat ik misschien wel goed zou vinden. Ik moet zeggen, ik vind het geweldig als mensen me zo kunnen inschatten. Het programma omschreef het als " Rooms / Ruins, hun vijfde studio-album, is een album dat de luisteraar noopt tot introspectie, alvorens hem/haar de kosmos in te schieten. Of Rooms / Ruins een reflectie op een ongrijpbare realiteit en/of een losgeslagen samenleving is, dan een break-up-album met apocalyptische neigingen, kunt u voor uzelf komen uitmaken." Aangezien ik de muziek voor het eerst hoorde kan ik niet zeggen uit welke plaat de nummers kwamen. Hier en daar werd alleszins duchtig mee gezongen, dus vermoed ik dat ze ook ouder werk speelden. Of dat ze heel trouwe fans hebben, wat me niet verbaast, want hun muziek heeft me wel geraakt.
Hetzelfde gaat op voor Condor Gruppe. Ik had de naam al een paar keer zien opduiken in aankondigingen voor concerten en merkte dat facebookvrienden van wie ik de muzikale smaak wel kan appreciëren interesse vertoonden om te gaan kijken. Gisteravond was dan ook voor mij een uitgelezen kans om dat eens uit te testen, want een beschrijving als "heerlijke mix van sixties en seventies grooves, surf en exotica, wereldmuziek, krautrock en psychedelia" en "ode aan obscure Italiaanse soundtracks en muziek uit spaghetti-westerns", zorgt voor wat vraagtekens. De groep telt negen muzikanten en is samengesteld uit verschillende groepen, waaronder Flying Horseman. Ze brengen instrumentale muziek tegen een achtergrond van projecties en ik vond het alleszins een interessante eerste kennismaking.

Boomtown werd afgesloten met Het Zesde Metaal, geen metalgroepje, zoals sommigen nog lijken te denken, maar wel hard aan het hartje. Wannes Capelle weet mensen te raken met zijn muziek maar ook in de bindteksten. Voor de groep Calais inzette, zei hij: "Wat een schoon weer deze Gentse Feesten! Op dat vlak zijn het nog nooit zulke goede feesten geweest.Maar als het nu echt niet meer zou regenen, die droogte hier echt normaal wordt, en we met ons hebben en houden naar elders moeten vertrekken, dan hoop ik dat ze daar wat gastvrijer zijn dan wij hier tegenwoordig." Een mens zou van minder stil worden, denken wij dan.


Bij "Naar de wuppe", kwam Brihang terug mee doen en ik denk dat hij op die manier misschien wel de prijs krijgt van meest gevraagde gast in andere sets deze feesten. Ze brachten geen klassieke festival set met enkel de iets stevigere nummers of de meest bekende. Hier en daar slopen ook nummers binnen die minder goed in het collectief geheugen zitten. Afsluiten deden ze met "Ik haat u nie" en dat gevoel is zeker wederzijds.

Het moet gezegd, het was een mooie editie, ik heb een aantal nieuwe groepen ontdekt en mooie dingen gezien van de groepen die ik al kende. Het enige wat me nu nog te doen staat is het resterende bedrag van mijn boompas te vragen. En voor een laatste keer af te zakken naar de feestenzone, met een lege portemonnee, jawel...

Boomtown, 21 juli 2018.

Dit postje wordt ook op Gentse blogjes gepost.

You Might Also Like

0 reacties