Korda

Voor ik me in de feestenzone waagde trok ik naar de Sint-Pietersabdij. Daar loopt momenteel de tentoonstelling: Korda, beauty & revoluti...

Voor ik me in de feestenzone waagde trok ik naar de Sint-Pietersabdij. Daar loopt momenteel de tentoonstelling: Korda, beauty & revolution. Ik wil die al een tijdje zien en gisteren leek me het goede moment. Zeker aangezien ik tijdens de feesten gratis kon gaan kijken. Op de dag van de lege portemonnees helpt zoiets al eens om een mens over de streep te trekken. De tentoonstelling loopt nog tot 19 augustus.

Met meer dan 200 foto's toont de tentoonstelling de veelzijdigheid van het werk van deze Cubaanse fotograaf. Hij overleed in Parijs in 2001 op 72-jarige leeftijd.

De foto van Che Guevara is zonder twijfel zijn bekendste werk. Hij noemt het zelf een toevalstreffer maar het zou voor altijd het iconische beeld van Che gaan bepalen. Ook vandaag nog zie je het op t-shirts. Het succes van de foto overheerst zijn ander werk, want Korda heeft zeker meer gedaan dan enkel de revolutie vastgelegd.

Korda was geen evidente keuze als fotograaf van de revolutie, maar blijkbaar was er voldoende vertrouwen tussen Fidel Castro en hem. Op deze manier kon hij van op de eerste lijn beelden vastleggen. Hij ging mee op de buitenlandse reizen, ondermeer naar de USSR en de VS. Wat opvallend is, is zijn focus op de president. Hij kwam op verschillende plaatsen en had dus ook de mogelijkheid om wat meer context mee te geven, maar het aantal foto's van het volk zijn beperkt tot de massa's die naar de toespraken kwamen luisteren en zo. In de film vertelt hij hoe Castro hem een week liet mee werken op de plantage voor hij foto's mocht nemen.


In zijn studio fotografeerde Korda de typische reclamebeelden, steeds met oog voor de vrouwelijke schoonheid. Met de revolutie werd de vraag naar dergelijke beelden echter teruggeschroefd en moest hij ook andere paden bewandelen. Zo kwam hij terecht bij onderwaterfotografie wat hij tien jaar zou blijven doen.


Zijn liefde voor vrouwelijk schoon is echter altijd gebleven en de tentoonstelling bevat dan ook een ruime selectie aan foto's van heel elegante vrouwen. Ik vond het een heel mooie tentoonstelling, echt een aanrader. 
Korda, beauty & revolution, nog te zien tot 19 augustus 2018 in Sint-Pietersabdij.

Dit postje komt ook op Gentse blogjes, waar we met een aantal mensen vertellen over wat wij in Gent doen. 

You Might Also Like

0 reacties