Openluchtmuseum Bokrijk

  Al een hele tijd heb ik het voornemen om eens naar het openluchtmuseum Bokrijk te gaan. Ik zag al versies in het buitenland, maar nooit th...

 

Al een hele tijd heb ik het voornemen om eens naar het openluchtmuseum Bokrijk te gaan. Ik zag al versies in het buitenland, maar nooit the real thing. Deze zomer kan je er de Breughelroute volgen en ik moet er misschien aan toevoegen dat het ook niet the real thing is. Zowat alle huisjes zijn afgesloten, er worden geen ambachten gedemonstreerd, bepaalde stukken zijn ook afgesloten en je moet verplicht de route volgen. Deze route is zo'n vier kilometer en voor kinderen is er ook een spel, waardoor ik eigenlijk geen jengelende kinderen ben tegen gekomen dat het nog ver is en al lang duurt. 
Het openluchtmuseum maakt deel uit van het aanbod van Museumpass. Gezien de maatregelen moet er gereserveerd worden. Je reservatie bepaalt wanneer je aankomt, eens binnen mag je zolang blijven als je wil natuurlijk. En omdat het een museum is, moet je ook een mondmasker op. Ik had al eerder eens gepiept op de website en zag dat de voormiddagen snel vol boekt waren, logisch natuurlijk en ook dat het niet zomaar zou lukken om voor 's anderendaags of zelfs onderweg te boeken. De tijdsloten zijn een uur lang en dat geeft gelukkig wel wat speling met het openbaar vervoer. 
Ik schoof braaf aan voor de toelichting over Breughel, per bubbel mochten we binnen en ja, als je op je eentje een bubbel bent zorgt dat voor wel wat druk. Maar iedereen was heel vriendelijk en ik mocht ook al eens wat eerder binnen in het huis met meerdere ruimtes. 
's Middags koos ik voor een kaasschotel met lokale kazen en een lokaal biertje. Op het terras was het aangenaam vertoeven en het was een ideaal moment om ook eens zonder mondmasker te zitten. In het domein werd ook gepicknickt, op een bankje of op het grasveld, zolang het maar in de schaduw is. De bakkerij was die dag gesloten vanwege de hittegolf. 
Ik genoot van de bries tussen de bomen en de vijvers. Het was soms best warm maar het was niet mogelijk om de reservatie aan te passen naar een later moment. Ik snap dat dit voor veel geregel zorgt, maar ik kan me ook inbeelden dat mensen die gratis toegang hebben het op het laatste nippertje laten afweten als het zo warm is, wat dan weer spijtig is voor anderen natuurlijk.
Het was er relatief rustig, maar ik kan niet vergelijken. Doordat we allemaal hetzelfde parcours moesten afleggen loop je al snel ook een beetje op hetzelfde tempo. Al zorgde het spelletje er ook wel voor dat er gehold of getreuzeld werd. De kunstwerken heb ik grotendeels aan me voorbij laten gaan.

Tenzij dan het grote schilderij van Breughel waar je zelf in kan gaan zitten. Ik heb genoten van mijn dag, en ik denk wel dat de vrouw die bij het eerste huis de bubbels controleerde gelijk gaat krijgen, dat ik nog eens terug ga gaan. 

You Might Also Like

0 reacties