Museumpass: Schmuk

 "Is dat eigenlijk niks voor u?" Een collega vertelde me van haar bezoek aan het modemuseum in Hasselt. Ik volg hen al een tijdje ...

 "Is dat eigenlijk niks voor u?" Een collega vertelde me van haar bezoek aan het modemuseum in Hasselt. Ik volg hen al een tijdje op instagram en ik moet toegeven dat ik me steeds liet afschrikken door de afstand. Maar eigenlijk valt het nog redelijk mee, er is een rechtstreekse trein vanuit Gent en zeker bij hitte en corona kan je het nog comfortabel noemen. 

Schmuk gaat over de details van mode, de pailetten, het borduursel, de pluimen,... Alle extraatjes en dingen waar ik zowel mijn neus voor ophaal als waar ik met grote ogen naar kijk. 

Het is van alle tijden en er komt vaak handwerk aan te pas. Al zijn er ook wel mogelijkheden om machinaal dingen te doen, soms gedeeltelijk en soms bieden nieuwe technologieën ook nieuwe mogelijkheden, zoals 3D printen etc. 
Ik heb genoten van de tentoonstelling. Zoals steeds moet er nu gereserveerd worden en er was voldoende ruimte tijdens de tijdssloten zodat ik de tijd met de trein kon incalculeren en ter plaatse bijna kon beslissen. Ik heb ook een paar keer naar adem moeten happen bij het zien van de pop.
Dit was zeker het geval bij deze van Ann Demeulemeester. Ik heb er meerdere foto's van en ik ontdekte steeds meer details die ik leuk vind. Misschien niet helemaal praktisch, maar ze draagt wel bottines en die veren stralen gewoon kracht uit. 

Ik nam mijn tijd om alles te bekijken, het was er rustig en dat was ook fijn want in de bovenverdieping is er een brug onder de koepel. Heel mooi allemaal, maar dodelijk voor mijn hoogtevrees en dan heb ik liever niet te veel mensen in de buurt. 
Dat het soms niet zo bombastisch hoeft te zijn, maar zelfs haalbaar door gewoon eens door je knopenverzameling te gaan en een paar uurtjes tijd te reserveren zie je bij deze jas. En kijk die schoenen!

Ik heb een dik uur rondgelopen in de tentoonstelling en in verhouding met mijn reistijd is dat natuurlijk wat sneu, maar ik heb ook wel mijn ogen uitgekeken. Niet dat ik er zelf iets van ga gebruiken in mijn zelfgemaakte kleerkast, maar ik denk wel dat ik het museum wat vaker op mijn lijstje zet. Zeker zolang het modemuseum in Antwerpen aan het renoveren is. 

En natuurlijk moet ik iets zeggen over deze avondjurk van Dolce Gabanna. Ja, ik wil! #schaterlach

De tentoonstelling werd gesloten tijdens de lockdown en kon verlengd worden tot eind augustus. Ik vond het alvast de moeite en kijk ook al uit naar hun tentoonstelling dit najaar. 

You Might Also Like

0 reacties