De zee

“Mis je het dan niet?”  Hij balanceert op één been voor de foto. We staan in de gang tussen twee ruimtes. Het is druk in het museum en...


“Mis je het dan niet?” 

Hij balanceert op één been voor de foto. We staan in de gang tussen twee ruimtes. Het is druk in het museum en ik begrijp niet waarom hij niet verder gaat. 

Ik kijk links, naar de foto. Een zwart-witte golf. Ik had ze al in de verte gezien, maar ze kon mijn aandacht niet vasthouden. Het is voor mij misschien wel de minst inspirerende foto van de zee, vlak en grijs. Herkenbaar misschien, maar niet het beeld dat ik van de zee heb. 

“De zee?” Hij knikt. 
“Je bent toch van west-Vlaanderen?” 

Ze grinnikt als ik het vertel en zegt wat ik toen zei: “niet heel west-Vlaanderen ligt aan de zee.” En het verschil tussen zee-mensen en bergen-mensen. 

Hij haalt de schouders op en ik vertel hoe weinig ik als kind naar de zee ging, althans in mijn herinneringen. "Ik denk dat ik nu vaker naar de zee ga dan toen eigenlijk." 

"Zelfs ik mis de zee soms," zegt hij mijmerend terwijl hij de volgende ruimte binnenstapt. Ik glimlach en bijt op mijn tanden om hem niet aan te raken. 

You Might Also Like

0 reacties