Thea met kraagje

Afgelopen weekend ging ik op naaiweekend. En hoewel ik het gevoel had van niet goed voorbereid te zijn, bleek dat eigenlijk wel mee te vall...

Afgelopen weekend ging ik op naaiweekend. En hoewel ik het gevoel had van niet goed voorbereid te zijn, bleek dat eigenlijk wel mee te vallen. Ik had de voorbije weken regelmatig wat eenvoudige stukken geknipt en pakte die allemaal mee. Op vrijdagavond kon ik dus rustig wat t-shirts stikken en al in het ritme komen. Voor de zaterdag plande ik een thea van Zonen09 met een kraagje. Ik begon van nul, met het opmeten en knippen van het patroon. Ik combineerde opnieuw twee maten, telkens eentje minder dan het jaar voordien (44 bovenaan en 46 onderaan). Ik nam er mijn tijd voor en knipte de stof. Een stof met ruiten vraagt wat puzzelwerk en het is extra fijn als de lijnen doorlopen. De stof komt van de uitverkoop van Georgette en doet wat aan een pyjamastof denken, ik moet toegeven dat ik dit als plan B in gedachten had als de stof toch wat zou tegenvallen in het echt. 
Ja, we zijn strenger voor ons zelf dan dat we dat zijn van een in de winkel gekocht kledingstuk. Het leek niet overal te lukken, ondanks het passen, maar al bij al ben ik tevreden van hoe ze lopen. Ik volgde de instructies van de thea zonder kraag om te laat te beseffen dat ik de instructies van theo had moeten volgen, omwille van de kraag. 
 Dit bleek niet zo erg en al zeker niet de reden dat ik al eens een naad moest lostornen. Toen het donkerder werd en bleek dat de staander van de kraag toch wel hard bobbelde langs één kant, legde ik het weg en op zondag tornde ik het los voor het ontbijt. Ik had beter moeten controleren hoe groot beide delen waren, met wat bij knippen en wat verstevigen zag het er meteen stukken beter uit.
Het was met kleine oogjes, maar met veel voldoening dat ik zondag mijn bloes kon passen. Op maandag moest ik niet lang beslissen wat ik zou dragen. Geen pyjama, maar een stoere bloes, ideaal bij een jeans en sneakers. De lijnen lopen in de voorpanden mooi door, zonder dat ik dit geprobeerd heb om te doen kloppen. En de maat zit perfect. Het is een fijn patroon om te naaien, alles klopt zo mooi terwijl je bezig bent. Het vraagt wat tijd, maar eigenlijk valt dit ook wel mee als je kijkt naar het resultaat. 
Eén van de thea's van vorig jaar haalde ik op dinsdag uit mijn kast. Ze zijn niet te groot maar zitten wat ruimer en dat is een fijn gevoel. Ik ga met het nieuwe patroon aan de slag, ik heb nog wel wat stofjes liggen en zo een bloes is toch wel leuk om te dragen, zelfs met een casual jeans ziet het er al wat gekleder uit.

You Might Also Like

0 reacties