Plan B

Het is dit weekend weer boekenfestijn in Gent en in het kader van het grote centenplan zal ik maar veiligheidshalve weg blijven uit Flander...

Het is dit weekend weer boekenfestijn in Gent en in het kader van het grote centenplan zal ik maar veiligheidshalve weg blijven uit Flanders Expo. Ik was in The Diviners aan het lezen, een boek van Rick Moody. Het zou een komisch boek moeten zijn, maar ik denk dat ik komisch toch wel anders zou omschrijven. Ik ben er aan begonnen in Oslo maar het is een lijvig boek van bijna 600 pagina's. Het is een episch verslag met talrijke kleurrijke figuren over een soap in wording. Er is een acteur die volop rondscharrelt, er is de bazin van het productiehuis met een moeder met waanideeën, haar secretaresse die droomt van een carrière als schrijfster, een Indische taxichauffeur met een mening over hoe een goede soap er uit moet zien,... en natuurlijk scharrelt de acteur met de secretaresse, is de broer van de secretaresse koerier en gaat er iets verkeerd als het scenario moet geleverd worden. Veel situaties die je als grappig kan omschrijven maar het gaat wel traag door de vele omschrijvingen en talrijke zijsprongen. Het boek is momenteel onvindbaar. Ik denk dat ik het ergens achtergelaten heb, mijn nomadisch bestaan in gedachten schrap ik alle opties, maar voorlopig geen spoor.

En dus was het tijd voor een plan B. Ik zocht een boek in de doos met "te lezen boeken", al denk ik dat de doos met "dringend te lezen boeken" nog ergens anders staat.
Het werd Plan B van Emily Barr, subtiel gevonden jawel. Je ontmoet Emma, ze heeft een relatie met Matt met wie ze ook een dochter heeft. Ze verhuizen naar het zuiden van Frankrijk en al slaat het een beetje tegen, met die natte lente, Emma is vol goede hoop. Matt pendelt op en af naar Londen. Maar hij heeft er ook een vrouw en zoon. Chicklit, jawel, maar Barr is freelance schrijver voor The Observer en The Guardian, dus het heeft wel een intellectuele kant, met een beetje goede wil. Het is vlot geschreven en gelukkig zijn er ook nog een paar wendingen. Maar ik zou het waarschijnlijk niet opnieuw kopen. Ik ben niet zo wild van het hele dubbelleven-idee, om allerlei redenen. Misschien is het omdat er ook die nieuwe soap is op tv, of omdat ik het als kind meegemaakt heb, of omdat ik ook zelf wel de situatie heb meegemaakt aan de andere kant of,... Soit, het lijkt me niet meteen een aanrader als je net uit een relatie komt, alle mannen zijn klootzakken of als je wat onzeker bent dat het jou ook zou overkomen want zie eens hoe gemakkelijk het is.

Maar misschien sta je daar wel boven, en zie je het wel zitten, wel ik schenk je graag het boek. Het is één van mijn nieuwe voornemens (wat vroeg, maar ik heb geen zin om te wachten tot het nieuwe jaar). Ik lees redelijk wat boeken (maar ik wil er meer lezen want 27 van de 100 vind ik niet meteen overweldigend), ik koop ook redelijk wat boeken, maar hoewel ik altijd wel wat gehecht ben aan boeken zijn er toch boeken waarvan ik vrijwel zeker dat ik ze niet opnieuw ga lezen en dus een beetje in de weg gaan liggen. Bij een vorige verhuis is er een stapel uitgedeeld en ik heb me voorgenomen om dat vaker te doen. Nu dus, ik heb het boek best wel graag gelezen, maar ik denk dat anderen er meer plezier aan zullen hebben. Laat gewoon een commentaar achter of mail me. We vinden wel een manier om het uit te wisselen.

You Might Also Like

1 reacties