Van het een kwam het ander

Ik kreeg de dvd van Forbrydelsen voor kerst, een heel leuk cadeau. En al na de tweede aflevering, denk ik, maakte ik een opmerking over haar...

Ik kreeg de dvd van Forbrydelsen voor kerst, een heel leuk cadeau. En al na de tweede aflevering, denk ik, maakte ik een opmerking over haar trui. Ik krijg op het werk altijd opmerkingen als ik in een wintertrui rond loop maar ik vind mensen die elk seizoen een hemd/bloes/t-shirt dragen maar verdacht. In de zomer wil ik kleedjes kunnen dragen en in de winter hoort daar een warme trui bij. En Sarah Lund kan dat blijkbaar wel en toch sexy gevonden worden. Na de vierde aflevering kwam er een opmerking over de lampen in de keuken van de ouders. Ja, ik let echt op alles...

Toen we discussieerden over de fiets van het meisje kwam hij hier op terecht. De opmerking over huisvlijt en het wegjagen van lezers negeer ik maar. De trui is een ontwerp van Gudrun&Gudrun waar de handgebreide trui ook online te koop is voor 2100 kronen (slik). Ze houden blijkbaar het internet goed in de gaten om namaakpatronen te vermijden, maar het blijft een moeilijke zaak. Kan je wel van copyright spreken in het geval van Ijslandse truien? Het gaat uiteindelijk om een redelijk traditioneel patroon, dit soort truien was heel populair in de jaren 70 en sommige vinden een revival maar niets. Je kan dan ook gemakkelijk soortgelijke gratis patronen vinden en met een beetje puzzelwerk of een goed stekenboek vind je al gauw het echte patroon. Begrijp me niet verkeerd, het patroon tegen betaling aanbieden vind ik zeker ook een stap te ver tegenover de ontwerper. Ik kan me zelf daar mateloos aan ergeren, denk maar aan Saartjes booties. Maar wat als je zelf wel wat aan het experimenteren gaat? Het is alleszins nogal verleidelijk als je het voor een tiende van de prijs zelf kunt maken. Of als je andere kleuren kan gebruiken. Ik moest in elk geval niet lang twijfelen. Ik stond te zwaaien met mijn punten op de phildar kaart, vroeg nog eens na of de wol in solden kwam (natuurlijk niet degene die ik gekozen had) en ik kocht alvast witte en donkergroene wol en ergens in de tweede helft van januari gaat dit ook wel op de naalden.



In het tweede seizoen is het weer prijs. Opnieuw een moeilijk op te lossen zaak en een trui van hetzelfde ontwerpersduo, met een niet-officieel patroon. Wat ook aanstekelijk werkt is het taaltje, ik heb ooit twee jaar Deens gevolgd en nadien werd de cursus opgedoekt. Het is overdreven om te zeggen dat ik het kan volgen, zo hier en daar een woord en de sites heb ik gemakkelijkheidshalve gelezen met de vertaalmachine, maar het kriebelt wel weer een beetje.

You Might Also Like

2 reacties

  1. Geweldige serie hè? Ik heb ze ook allebei.
    En blijf net als jou gefascineerd door die truien. Mij zouden ze niet staan vrees ik, maar haar des te meer. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk, zo'n speurtocht naar het patroon. Past wel bij de serie he? Ik ben zo'n ouderwetse TV-kijker, kijk geen DVD's en ik moet nog wachten hoe het afloopt. Soms gaat het wat traag, maar dat vind ik nu juist spannend...

    BeantwoordenVerwijderen