En de film?

Ik heb eigenlijk nog niks verteld over de film zelf en dat is eigenlijk geen goed idee als ik nog eens op stap wil. Elizabeth the golden ag...

Ik heb eigenlijk nog niks verteld over de film zelf en dat is eigenlijk geen goed idee als ik nog eens op stap wil. Elizabeth the golden age is zoals reeds in de commentaren gezegd het vervolg op Elizabeth. Toen Bruno een opmerking erover maakte kreeg ik een beetje schrik: sequels hebben nu eenmaal niet zo'n beste reputatie. Maar het feit dat hij de eerste had kunnen appreciëren hielp wel, want hij heeft nu eenmaal een goede smaak. Allez, ik kan niet meteen iets bedenken wat hij goed vond en ik niet. Maar ik laat me afleiden.

Het onderwerp van de film is natuurlijk absoluut my cup of tea. Een sterke vrouw, geschiedenis en kostuums. Niet meteen het type film waar ik mijn wederhelft warm zou krijgen, maar hij was er niet, dus geen excuses. De avant-première was in het ucc de Brouckère, waar ik eigenlijk nog nooit geweest was. We kregen een zaal met goud beklede muren en vele fresco's, heel indrukwekkend en een inleiding van een presentator (veronderstel ik) van La une of La première, want de rest van de zaal zat vol Franstaligen die hun kaartje gewonnen hadden. De inleiding zat vol superlatieven en schetste kort de geschiedenis van Queen Elizabeth, dat ze de grondslagen voor het Britse wereldrijk heeft gelegd, dat ze haar nicht die door de katholieken als koningin werd beschouwd heeft laten vermoorden,... Handig, maar het verhaal van de film was duidelijk.



Geen minpuntjes, uit schrik niet meer te mogen meedoen? Nee toch, het verhaal is indrukwekkend maar de uitwerking blijft relatief oppervlakkig, je hebt niet echt de kans om je te identificeren met een personage of gewoon sympathie te voelen. Ik had het soms een beetje moeilijk met de koninging die ten strijde trekt en te paard haar troepen aanmoedigt. Hoe historisch is dat. Sir Walter Raleigh die de koningin van haar stuk bracht, kon me niet echt bekoren; om allerlei redenen. Nee, ik was niet onder de indruk van Clive Owen, des te meer van Jordi Molla die de Spaanse koning vertolkt (foto) en me echt schrik aanjoeg. De kostuums waren om bij te watertanden, net zoals heel veel scènes die echt prachtig zijn. Het is een film die ik wel zou durven aanraden, maar geen absolute must see, maar daar ga ik maar spaars mee om.

Oh, en meer recensie zal er te lezen zijn bij Het Project.

You Might Also Like

0 reacties