#WIPWednesday: kuru

Ik haalde het vijfde nummer van Laine Magazine  bij Wolhuis Wolder in Gent en hoewel ik de foto's al online had gezien op de instagram...

Ik haalde het vijfde nummer van Laine Magazine bij Wolhuis Wolder in Gent en hoewel ik de foto's al online had gezien op de instagram account, viel ik toch als een blok voor dit nummer. Ik had dan ook niet veel aanmoediging nodig toen de dames een KAL uit het vijfde nummer aankondigden. 



Je mag gelijk welk model uit het nummer kiezen en de deadline is 5 augustus. Ik ging door mijn voorraad en herinnerde me de mooie wol van Shilasdair, gekocht op één van mijn eerste EYF, denk ik. Ik denk ook dat ik toen thuis kwam met andere wol in die kleur, maar ook aran of dk van gewicht.

Als ik ga piepen bij Ravelry zie ik dat deze wol van EYF 2015 komt, terwijl de Brigantia Luxury DK twee jaar later bij Ginger Twist werd gekocht. Beide met de bedoeling om er een cardigan van te maken, maar voor deze wol had ik nog geen patroon in gedachten. Ik wist alleen dat de kleur te mooi was om te laten liggen.

Mijn keuze viel op kuru van Jonna Hietala, een voor mij onbekende ontwerpster, maar ik kies vaak dezelfde ontwerpsters, dus dat is niet zo raar. Ik maakte geen steekproef en begon te breien, de stof beviel me wel in een naald 4,5 maar toen ik na een redelijk aantal rijen eens controleerde zag ik dat ik één steek minder had. Eén steek lijkt niet veel maar bij dikke wol maakt dit natuurlijk direct toch wel veel verschil. Het probleem is niet dat het niet zou passen, want er zit wel wat "positive ease" in het model, maar wel dat mijn aantal rijen ook afweek. Dus ik besloot af te wijken van de maat en al sneller de armen opzij te zetten. Met een beetje rekenwerk, regel van drie weet wel, zou dat wel goed komen. Ik probeerde het al eens aan en ja hoor, ik kan gewoon blijven verder breien tot ik de lengte van het lijf heb dat  ik wil. Met deze warmte is dit echt een breiwerk voor 's avonds als het frisser begint te worden en soms ook gewoon niet. Het schiet best op door de dikte van de wol (naalden 4,5), maar gezien het aantal projecten dat ik ook nog op de naalden heb staan, is het niet gezegd dat ik de deadline ga halen. Ach, we zien wel, deze cardigan hoop ik toch maar binnen een serieus aantal maanden te moeten boven halen.

You Might Also Like

0 reacties