GF19 - dit is de bedoeling

De warmte van de afgelopen dagen speelde me parten en speelde zo wat heel de feesten parten. Gisteren koelde het duidelijk af en stroomde de...

De warmte van de afgelopen dagen speelde me parten en speelde zo wat heel de feesten parten. Gisteren koelde het duidelijk af en stroomde de stad vol. Ik ging naar het Luisterplein voor Wannes Cappelle, broeder Dieleman en Frans Grapperhaus.

GrensGeluid, een initiatief van het Motel Mozaïque Festival Rotterdam, het Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond in Amsterdam en de AB in Brussel, bracht hen samen voor een project. Zij brengen elk jaar een Vlaamse en Nederlandse gast samen. De samenwerking in 2017 was zo geslaagd dat er een cd en een tournee uit volgden. Dit is de bedoeling is de naam van de cd en voorstelling.

Ik zag hen eerder in de AB aan het werk in een redelijk intieme setting en was benieuwd of dit ook zou lukken op de feesten. Het Luisterplein is echter de meest geschikte plek daarvoor, ze kregen het publiek stil, ook zonder de boze blikken van één van de mannen in een t-shirt van het plein. Hij maande ze in de tent tot stilte aan, maar eigenlijk stoorde hij me meer dan de pratende mensen.


Wannes Cappelle zingt in het West-Vlaams, broeder Dieleman in het Zeeuws-Vlaams. Dit leidt natuurlijk tot een aantal grapjes, over woorden, over de uitspraak, over misverstanden. Aangezien ik hen al aan het werk zag was, had ik bepaalde zaken al eens gehoord. Het bleef alleszins wel werken en het zorgde ook voor de vrolijke noot.
En er mocht mee gezongen worden, zonder gêne. Maar even goed waren er de stille momenten, zoals tijdens "je verdriet is echt" of "vergeving". De cd bestaat uit een zestal nummers die ze gisteren aanvulden met eigen werk en wat covers.
Als bisnummer volgde de prachtige bewerking van "that look you give that guy" van Eels of eigenlijk "dien blik". Ik hoorde het nummer al eerder en ook deze keer was het weer raak. Ik was net te laat voor het begin, maar dat vergeef je me wellicht. Het doet me altijd denken aan die feesten van jaren geleden.



Deze post zal ook op Gentse blogjes gedeeld worden en je vindt er nog andere verslagen.

You Might Also Like

0 reacties