Pensée

Ik maakte bewust weinig plannen tijdens mijn verlof. Ja, wat opruimen, misschien een likje verf, de tuin, wat dingen bezoeken, feesten, TAZ ...

Ik maakte bewust weinig plannen tijdens mijn verlof. Ja, wat opruimen, misschien een likje verf, de tuin, wat dingen bezoeken, feesten, TAZ en ja, natuurlijk naaien. Ik heb vorig jaar eigenlijk hetzelfde gedaan en dat is me goed bevallen.

Ook voor dat naaien maakte ik geen lijstje. Toch niet echt, niet uitgeschreven op papier of online ofzo, wel lijstjes in mijn hoofd, lijstjes die regelmatig kunnen veranderen. Bijvoorbeeld omdat je een stofje tegenkomt of een patroon, zo ergens op de keukentafel die tijdens mijn verlof eigenlijk permanent de naaitafel is geworden. Of toch een beetje.

Pensée van Deer & Doe is een patroon uit de zomercollectie van dit jaar en ik moet zeggen dat ik niet gedacht had dat dit patroon onder mijn naaimachine zou rollen. De rugdécolleté is wat mijn aandacht trekt bij dit patroon en is meteen ook de reden van al mijn twijfels bij dit patroon. Klinkt het bekend in je oren? Wacht, dan ken je waarschijnlijk ook het fenomeen dat je niet zomaar een stofje voor zo'n patroon gebruikt, maar meteen een stofje dat je wel een tijdje al aan het koesteren bent.

Ik koos dus een stofje van Atelier Brunette, de witte variant van het stofje waar ik de Saraste top uit maakte. Een stofje dat ideaal is voor zomerse temperaturen. Ik koos voor de top, omdat de twijfels bij het kleed nog groter zijn en ik ook niet voldoende stof had voor het kleedje.

Ik bekeek zo wat elke foto die ik online kon vinden. Wat opviel is dat de rugdécolleté niet bij iedereen even diep valt en dat sommigen toch gewoon een bh onder de top dragen. Bij het patroon staat dat het geschikt is om zonder bh te dragen. Ik besloot het er op te wagen. Op de blog vind je een hack zodat je het topje ook met een gesloten rug kan maken.



Maar ik wou eerst voor de standaardversie gaan. Ik verlengde het lijf twee centimeter, wat ik bijna standaard doe. En ik probeerde de instructies nauwgezet te volgen. Het leek soms een beetje Chinees en door het vergelijken van de tekst in het Engels en het Frans lukte het me toch redelijk. Wat ik anders deed, was alvast één van de eerste stappen waar je de linten stikt. Met het gevolg dat mijn lintjes niet mooi afgewerkt zijn. Laat dat een les zijn.

Het patroon zit heel goed in elkaar. Hoewel het lijkt dat het topje gewoon vastgeknoopt is met dat lintje, is de rug volledig gesloten. Dus zelfs als iemand op het idee zou komen om het strikje los te knopen of als ik zo onhandig zou zijn om het zelf los te krijgen, dan nog ben je evenveel bedekt.

Ik maakte de rug één maat kleiner dan mijn gewone maat volgens de maattabel omdat ik in de beschrijving van de hack had gelezen dat het topje best wat ease heeft. Sommigen hebben om die reden het topje sowieso een maat kleiner gemaakt, maar dat durfde ik niet goed. 
Het topje is even wennen om te dragen, maar het voelt wel comfortabel, zeker bij deze warme dagen. Ik ging dan ook al snuisteren in mijn voorraad naar andere geschikte stoffen. Het mag niet te stug zijn en hoewel ik wel mooie stofjes met print heb liggen, speelt de breedte van het achterpand me parten. En om ze op de stofbreedte te knippen heb ik bij die soepelvallende stofjes vaak onvoldoende gekocht, ik ging er toch een topje van maken. In dit geval heb je het rugpand quasi twee keer nodig natuurlijk en er is ook het beleg van het voorpand. Niettemin heb ik er een aantal gevonden en ik denk dat ik even voor bandwerk ga. Ik vind het best kunnen met de gekruiste bandjes van mijn bh zichtbaar op mijn rug. Dus wil ik er nog wel een paar.

You Might Also Like

0 reacties