Bang bang

Ik kan het waarschijnlijk al gezegd maar ik kan het niet genoeg zeggen. Als je me ziet en ik begin plots gelukzalig te glimlachen of te grin...

Ik kan het waarschijnlijk al gezegd maar ik kan het niet genoeg zeggen. Als je me ziet en ik begin plots gelukzalig te glimlachen of te grinniken, grote kans dat ik mijn oortjes in heb. Vorige week was het ook van dat. In mijn oortjes had ik Bang bang van Pure fm, een drie uur durende podcast, dus daar kan ik een paar keer mee naar Brussel. En eerlijk, ik hou wel van dat ellenlange gezwets waar mensen kunnen uitspreken en slechts zelden onderbroken worden voor een streepje muziek of jingle, de fijne nuances van de Franse taal en dit met een generiek op de orgasmatische kreetjes van Els Pynoo, I love it. De specifieke uitzending ging over holebi's, ook al is dat een term die ze in het zuiden van het land niet kennen en ook al beweert mijn wederhelft dat Pure fm sowieso een zender is voor strandjanetten en heaumeaux. Aanleiding waren de uitspraken van de Luikse bisschop (awoe!) maar ook de lijst "homocéleb" van Marie Arena. Kort schetsen, ze had een lijst van bekende medemensen laten opstellen zodat holebi-jongeren een voorbeeld hebben. Maar de lijst is al weer verdwenen uit de gids omwille van Attaturk. Enfin, op een bepaald moment zegt één van de presentatoren, die me zo'n beetje doet denken aan Cri-Cri-d'amour uit Hélène et les garçons, "Elio staat ook de lijst maar die maakte er niet zo veel van, tja, het blijft dan ook binnen de familie." In een flits bevind ik me weer in het museum in Bilbao waar de ranke, slanke Marie Arena me rakelings voorbij slentert, de zonnegloed op haar huid, met een flair en gratie waar geen enkele Vlaamse minister aan kan tippen, laat staan de minister-president. En ik denk, zij toch niet? Het duurt pas een flarde van een seconde voor ik besef dat ze het over de *politieke* familie hebben, nog een cultuurverschil.
Ik heb ook de term "yag" leren kennen, jawel het 'verglans' (à l'envers) van gay, een term die opgang lijkt te maken in het (Franse) holebimilieu en staat voor holebi's die zich niet in de typische holebicultuur met schreeuwerige slogans en roze pluimen kunnen vinden, de metrosexueel onder de homo's zeg maar. En natuurlijk de top 20 van de knapste mannen volgens een Frans homotijdschrift mmmm... ik kijk al uit naar de volgende uitzending.

You Might Also Like

1 reacties

  1. Hélène et les garçons! Straks hebt ge het nog over Croque-Vacances en de Club Dorothée!

    Waar is de tijd.

    BeantwoordenVerwijderen