Dag 72: die keer met de museumpass

Vanaf maandag mochten de musea ook weer open, en ik twijfelde een beetje. Ergens had ik wel zin om buiten te komen en tegelijkertijd leek he...

Vanaf maandag mochten de musea ook weer open, en ik twijfelde een beetje. Ergens had ik wel zin om buiten te komen en tegelijkertijd leek het me ook veel gedoe. Ik kreeg de nieuwsbrieven binnen van een aantal musea, las wat ze schreven op hun sociale media, surfte naar hun sites,... Ik kreeg een mail van Museumpass dat ik mijn pass kon verlengen of die weken kon doneren. Ik koos voor het laatste en besloot te doen wat ik al een tijdje uitgesteld had. Ik boekte een tijdslot bij Bozar om Keith Haring te gaan bezoeken. Met mijn museumpass mag ik per dag één tentoonstelling bij Bozar bezoeken en ik moest hen mailen om te zien hoe ik dat geregeld kon krijgen met mijn museumpass. Ik kreeg een mail zodat ik kon reserveren en de dag voor het zover was, kreeg ik de bevestiging.

Ik had gisteren uitgekozen, een feestdag, waardoor ik ook een reden had om buiten te komen. Te zien aan mijn stappenteller is dat wel eens nodig. En ook mentaal voel ik meer weerstand om buiten te komen, dus is zo een uitstapje een goed idee. Ik koos een mondmasker, gebruikte zelfs mascara en ging ruimschoots op tijd naar het station. Door personen op het spoor had mijn trein vertraging, sommige dingen veranderen blijkbaar nooit. Wat ook opviel is hoeveel mensen hun mondmasker niet over hun neus dragen, gewoon over hun mond of zelfs dat niet. Ja, jongens, zo gaat het ook niet lukken he.

Ik ben blij dat ik nog tot 8 juni kan thuiswerken want ik heb geen zin om naar Brussel te sporen. Het voelde dan ook wat vreemd dat ik dat wel deed voor een uitstapje, eigenlijk is er niks aan de hand, toch? Tja, in de namiddag op een feestdag zit je met drie in een wagon, op een werkdag lukt zoiets moeilijker denk ik. Ik kon voor het eerst ook weer breien op de trein en haalde een sok boven. Met het naderen van Brussel Zuid besloot ik om daar al uit te stappen en naar de Bozar te wandelen, ik wou de voetgangerszone wel eens zien en ik had voldoende tijd. Vele winkels waren dicht, de toeristenwinkels beginnen er zelfs niet aan, en aan andere winkels stond een rij, soms met afgebakende lijnen op het trottoir of met stoelen voor de deur voor een beetje extra comfort en afstand. En behalve mijn nieuwsgierigheid, kreeg ik ook wel hoofdpijn van mijn mondmasker op de trein. Wat frisse lucht deed alvast wonderen.

Ik besloot me op een wafel te trakteren en nam er meteen ook een frisdrank bij, het maakt het nu minder plezant om rond te lopen in een stad. Ik zag nog nooit zo weinig volk op de Grote Markt en de Ravenstein Galerij was zelfs gewoon afgesloten. Toch wel een vreemde sfeer. Veel security en soldaten in het Centraal Station en daar waren alle winkels dan wel weer dicht, in Zuid waren er een aantal open. Maar ook maar een beperkt aantal. Ik was iets te vroeg aan Bozar, stomweg vergeten checken en moest nog even buiten wachten. Mijn mondmasker en museumpass klaar.

Bij Bozar werken ze met tijdslots van een half uur. Ik keek het aanschuiven een beetje aan en besloot vijf minuutjes later binnen te gaan. Door met tijdslots te werken kunnen ze het aantal bezoekers controleren, maar je hebt ook wel de pieken bij de start. Bij elke zaal stond aangeduid hoeveel mensen binnen mochten en er wordt ook wel op toegezien. Ik wachtte even om binnen te gaan toen er nog te veel mensen de tekst aan de ingang aan het lezen waren. De zaalwachter lachte vanachter zijn masker en ik deed hetzelfde. 
Net zoals bij het winkelen vraagt het wat geduld en is niet iedereen even voorzichtig. Ik ga er van uit dat mensen het niet bewust doen als ze naast je komen staan mee lezen of in de zaalopening blijven staan. 

Maar we hebben wel allemaal een masker op en eigenlijk is het ook nog best comfortabel. Ik kon zonder problemen foto's maken van de werken die ik wou, terwijl ik me kan inbeelden dat op een "gewone" feestdag het veel drukker zou zijn. Je loopt nu ook meer op hetzelfde tempo door de tentoonstelling, waardoor het bijna lijkt of je een groepsbezoek hebt geboekt.
De tentoonstelling deed me beseffen dat ik op het moment van het overlijden van Keith Haring nog niet zo hard met kunst bezig was. Ik herken de ventjes van op de kaften en schriften in het middelbaar, maar ik zag vooral ook andere werken, meer geëngageerde werken.
Het doet soms ook wat onwezenlijk aan om iemand te zien tekenen met stiften in de metro en te bedenken dat dit zo nieuw was. Ook het hele idee van commercialisering van kunst klinkt wat banaal. 

Op vlak van LGTBQ+ rechten hoop ik dat we vandaag al veel verder staan. Maar eigenlijk blijft het best wel griezelig om te lezen hoeveel AIDS-doden er die eerste jaren waren en hoe het ook werd voorgesteld of nog erger ontkend. Het voelt ook vreemd om over AIDS te lezen als een epidemie, maar eigenlijk is er nog altijd geen geneesmiddel. Zelfs al staan we er minder bij stil. 
Ik kon de humor van sommige werken, zoals deze met de jaartallen wel smaken. Soms is het gewoon ook wat provoceren, tonen wat ook bestaat en wat ook kan. Heel veel werken moet je ook meer dan één keer bekijken, wat tijd voor de details nemen.

En ik weet niet of dat me altijd lukte. Ik voelde dat ik toch heel gespannen was om met anderen in een zaal rond te lopen. Ik was al wat beter gewend aan mijn mondmasker en de schilderijen zorgden blijkbaar wel voor de nodige afleiding voor mijn hoofdpijn, maar het is niet hetzelfde. Ik was heel hard bezig met waar iedereen in de zaal stond en hoe ze bewegen. Maar ik denk dat het een goede oefening was om weer wat te wennen aan buiten komen, me onder de mensen begeven. Ik heb alvast een tweede museumbezoek gepland. En als het voor jullie goed is, blijf ik voor de rest wel nog wat in mijn kot.



You Might Also Like

1 reacties

  1. Ik denk dat ik hetzelfde zou voor hebben, vooral ook kijken wat de rest aan het doen is en daardoor misschien minder rust in mijn hoofd voor de kunst. Maar wel tof dat je naar de expo bent geweest, lijkt me wel een hele leuke!

    BeantwoordenVerwijderen