Afscheid

*eentje uit het boekje, dus wat gedateerd* Het moet twee jaar geleden zijn in de wintersolden. Het was niet meteen liefde op het eerste gezi...

*eentje uit het boekje, dus wat gedateerd*

Het moet twee jaar geleden zijn in de wintersolden. Het was niet meteen liefde op het eerste gezicht want ik liet ze eerder in Brussel staan. Maar in Rijssel viel ik keihard voor de charmes van die lichtbruine botjes. Op de terugreis kon ik ze al meteen aan want de regen had ons weggejaagd en mijn andere botjes waren doorweekt. Zonder twijfelen gingen ze mee naar Stockholm meteen de hele stad door. Een mens zou van minder pijnlijke voeten krijgen maar ze hielden het meer dan behoorlijk vol. Van toen af was het echt prijs.

Ondertussen kregen ze twee keer nieuwe hakjes, ik zal het maar niet over kasseien en lompigheid hebben en een half zooltje op de tippen. En al waren ze wintercollectie, voor mij gingen ze het hele jaar aan mijn voeten. Stoer onder een rokje op lentedagen, met lange kousen verborgen op late zomeravonden. Een paar maanden geleden noemde iemand ze nog elegant, of nee, ik was elegant met mijn botjes. Maar strooizout en sneeuw zorgden voor lelijke vlekken. Erger nog, er kwamen scheurtjes in het leder, de laatste oplapping van de linkerhak heeft het ook al weer begeven waardoor ik een asymmetrisch geluid maak. En nu sijpelt er ook water binnen bij regen. Het afscheid is nabij, zoveel is duidelijk. Ik durf ze nog wel eens dragen op een werfdagje, maar hakken in de bouw zijn eigenlijk geen goed idee.

Ik heb mijn zinnen gezet op een neiuw paar, uiteraard. Maar de soldenjacht leverde niet meteen iets op. Lelijke hakken, te kort, te plat... Ik zou de ultieme poging wagen in de laatste week van de solden in Brussel, eens over de middag of mijn andere botjes verder verslijten en dan mijn vooroordelen over open schoenen zoals deze in de banner met kousen maar laten vallen. Mijn tweede paar botjes bleek ook een scheurtje in het leer te vertonen, het is echt wel nat geweest en dan waarschijnlijk slecht gedroogd. Dus een reden te meer om me toch in de Nieuwstraat te wagen, zelfs met een tikkeltje koorts. Ik vond een paar grijze botten, niet helemaal mijn ding want plat en nogal kort, maar aan een onweerstaanbare prijs en onder een jeans staan ze best ok. En vooral, ze zitten goed.

You Might Also Like

2 reacties

  1. ach, ergens moet het te vinden zijn: de materialisatie van de platonische, ideale schoen ....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat ook zo moeilijk, iets vinden wat mij perfect afgaat. Zo haalde ik dit jaar een paar vergeten laarzen van 6 jaar of meer terug uit de kast. En complimenten dat ik er al mee kreeg zeg. Ze zien er dan ook heel hip uit (en zitten goed!). Ik ga die nog even houden, denk ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen