Cultuurhonger

 Er was een tijd dat ik zei dat ik wel eens naar een voorstelling ging. Ik ben daar mee gestopt. Met dat te zeggen, wel te verstaan. Ik durf...

 Er was een tijd dat ik zei dat ik wel eens naar een voorstelling ging. Ik ben daar mee gestopt. Met dat te zeggen, wel te verstaan. Ik durf gewoon toegeven dat ik veel voorstellingen zie. En soms moet ik mezelf afremmen en soms vloek ik een beetje als ik weer te veel gepland heb. 

Afgelopen weekend valt in de categorie "vrouw, what were you thinking?". Maar ik zou het eigenlijk niet anders willen. Zeker dit weekend. 

Ik haastte me na het ontbijt naar de Bijloke voor de opening van de nieuwe zaal. We werden verwelkomd en kregen een indrukwekkend filmpje van de renovatie te zien. Het is een zaal waar ik heel soms naar een optreden ga. Ze hadden ook een avant-première van Lucy, een productie waar nog volop aan geschreven wordt en die in april in première zal gaan. Lucy is de nieuwe samenwerking tussen Dez Mona en Box, een vervolg op Saga. Het thema is thuis, je thuis voelen, thuis zijn, geborgen zijn. Het was ongelooflijk mooi, en ik weet nu al dat ik in april zeker ga kijken. 

Dan was het tijd voor lunch en sprong ik op tram 1 naar het Museum Dr Guislain. Par Hasard is een Gents collectief dat makers uitnodigt om hun werk in uitvoering al eens af te toetsen bij een publiek. Ze hadden een parcours, de parcourona-editie in het museum. Ik sloot aan om 14u en wist niet goed waar me aan te verwachten, het werd een intensief parcours met acht stops. We kregen dans, muziek, theater en performance voorgeschoteld, vaak in een lokaal ergens achter de tentoonstelling in het museum.  
Het was best veel en niet alles sprak me even hard aan. Ik was vooral onder de indruk van Stefanie Huysmans die iets heel mooi deed met taal. Ze haalde haar mondmasker af voor de voorstelling, maar ik vond dit wel een mooi beeld. Ze speelde met woorden, met ritme, met klanken,... echt zo'n tekst die je wil onthouden, maar voor je het weet is er weer al een pareltje gepasseerd. 
Buiten nodigde Marijke Pinoy of eigenlijk Rosa ons uit om aan te sluiten bij haar verzet. Ik had de voorstelling al gezien tijdens Zomer in O en dit was een nieuw stukje met wat nieuw materiaal en ook wat oud materiaal. 
Verder was er een geweldige drumsolo en een ietwat vreemde performance met stroboscoop. Een aangrijpende danssolo, een gezellig orkestje,... Acht porties in wisselende staat van afwerking, wisselend geslaagd om me te raken maar zeker en vast voor herhaling vatbaar. 
Ik haastte me rond vijf uur naar huis, kookte en knipte nog wat stof. As one does, right? Ik installeerde me in de zetel en logde in op een livestream voor het Theaterfestival. 
Peter De Graef bracht een herneming van Henry, een monoloog van 23 jaar geleden. Henry is de bewaarengel en hij vertelt het verhaal van zijn mens. Ik was blij om het te zien op het programma van het festival en dan teleurgesteld dat het in Dilbeek te doen is. Alle begrip dat er moet creatief omgesprongen worden met locaties, zeker in corona-tijden, maar Dilbeek zou voor mij geen haalbare kaart zijn met het openbaar vervoer. Ik kocht trouwens dit ticket als eerste voor het weekend, de rest is er rond gebouwd. 

Op zondag trok ik naar Brussel, voor het theaterfestival en voor een voorstelling in KVS. Ik had goede dingen gelezen over de kindervoorstelling Het dier, het dier en het beestje van Artemis. Ik bleef wat op mijn honger zitten, maar kan er niet goed de vinger op leggen. De man naast mij vond het supergrappig, maar ik twijfelde een beetje en ik merkte bij sommige kinderen toch ook wat twijfel. Elk personage was een dier en dat het meisje een hond was met een hertje als mama en een ijsbeer als papa was normaal. Er werd veel gezongen, maar er was ook een verteller die het verhaal verder deed terwijl aan het decor van alles werd klaar gezet. Voor mij onderbrak het een beetje de dynamiek en ik vond het zelfs wat lang eigenlijk. 
Misschien had de vreemde opstelling van het publiek daar ook wel wat mee te maken. Het staat elk cultuurhuis vrij om de indeling te bepalen, rekening houdende met het protocol en de veiligheid. In het Kaaitheater koos men er voor om één stoel tussen te laten, ook tussen mensen die tot dezelfde bubbel behoren. Dit is heel vlotjes inschuiven en je hebt niet een vervelende grote mens die voor je zit maar als je kinderen van hun ouders scheidt tijdens een voorstelling zorgt dit wel voor wat extra gewriemel. 

Ik wandelde na mijn voorstelling naar de KVS en installeerde me op de zomerbar. Nu je ook in Brussel overal een mondmasker moet dragen is het nog extra aanlokkelijk geworden om iets te drinken natuurlijk. 

KVS begint het seizoen met een speciale programmatie onder de noemer KVS breekt uit. Achter het gebouw hebben ze stoelen geplaatst en zijn er voorstellingen in openlucht. Ze hebben een ingenieus systeem per bubbel, maar het vreemde was dat je als publiek elkaar wel moest kruisen om je plek te bereiken. Fijn is ook dat ze de vertaling behouden, maar ik weet niet hoe ver je die kan zien. Ik zat op de tweede rij en ik had niet de indruk dat iemand rond mij deze nodig had. 


Bruno Vanden Broecke en Valentijn Dhaenens maakten deze voorstelling. In het voorjaar is ze te zien in de KVS en het is wat mij betreft een absolute aanrader. Ik had hier en daar wat gelezen, maar ook niet te veel, want ik hou van een verrassing. De reportage van VRT geeft bijvoorbeeld al veel van het effect weg, naar mijn goesting. 

We zijn aanwezig op de afscheidsplechtigheid van Claudine, de mama van Herman. Ze is gestorven in een woonzorgcentrum en haar zoon kon geen afscheid nemen. Corona, weet u wel. Hij koos voor een zorgrobot die bij haar was in haar laatste dagen, Jonathan. Jonathan is een prototype en een fijn staaltje artificiële intelligentie. Via deeplearning kan hij bijleren en zo beter inspelen op de verwachtingen. Het is de eerste keer dat hem gevraagd is om te spreken voor een grote groep, laat staan op een afscheidsplechtigheid. Dus laat hij hier en daar wel een steek vallen. 

Het zorgde voor grappige momenten, maar vooral ook voor pijnlijke momenten. Bij momenten had ik kippenvel, en niet vanwege de koude, en kreeg ik een krop in de keel. Ik vergat het geluid van de stad en mijn mondmasker. Ik ging volledig op in het verhaal. Het zit nu heel dicht op mijn vel, aangezien het zo actueel is en ik hoop dat dit in het voorjaar een heel stuk minder het geval is. Maar het gegeven van een zorgrobot blijft wel overeind. 


You Might Also Like

0 reacties