X

“Hei, Patricia, dat is lang geleden.” We kussen. Ik stond op het punt van te vertrekken, hij moet nog binnengaan. Maar de pintjes komen er w...

“Hei, Patricia, dat is lang geleden.” We kussen. Ik stond op het punt van te vertrekken, hij moet nog binnengaan. Maar de pintjes komen er wel al aan. “Hoe is het?” “Hei, weet je wie dit is, dit is Patricia van X.” Hij zegt het tegen degene die pintjes komt brengen. Ik hef mijn armen op en protesteer. “Ja, maar hij kent die.” “Natuurlijk ken ik die, het gaat er niet zo goed mee, hij heeft een ontsteking…” Ik geef hem een duw, “waar is dit nu voor nodig? Het is zo lang geleden, ik zie hem niet meer, hij is veranderd.” “Hoezo veranderd?” Hij is uitgelaten. “Hij heeft van die rare ideeën, zo burgerlijk…” Het laatste heeft hij niet meer gehoord. “Hij heeft altijd al van die rare ideeën gehad”, lacht hij mijn opmerking weg. Ik moet glimlachten, het is sterker dan mezelf. Ja, maar daarom zag ik hem graag, flitst het door mijn hoofd en dat is nu weg. Ik blijf protesteren. “Het is zo lang geleden…” maar voor ik het weet ben ik er weer. “Maar het was toch een goede relatie”, sust hij. Ik zucht, een goede relatie? Ik heb geen zin in oude koeien, dus haast ik me weg, maar het blijft spoken. Ach, ik begrijp hem wel. Hij was toen, lang geleden, dolenthousiast, beweerde dat hij het wel had geweten, toen hij ons zo had zien zitten praten tijdens dat optreden op het festival. En dat hij niet begreep waarom wij nog zo lang gewacht hadden? Talloze keren heb ik het moeten aanhoren, tot ik hem begon te geloven. Ach, ik had altijd wel al iets voor hem gevoeld, naar hem uitgekeken, maar gedacht dat wij ooit samen? Nee… en was het goed? Soms wel, soms ook niet. We waren een koppel van extremen, denk ik nu achteraf. Hij vond me soms te meegaand als we samen waren, en weer aantrekkelijk als we niet samen waren en ik mijn leven oppakte. Het was soms moeilijk te volgen als je ons niet al te vaak zag en misschien is het gewoon beter van de goede dingen over te houden.

You Might Also Like

0 reacties