Sokken herstellen

Ik herinner me hoe ik als tiener al kon ergeren aan hoe snel sokken versleten. Ik zat meer dan eens te prutsen om hielen of tenen te verster...

Ik herinner me hoe ik als tiener al kon ergeren aan hoe snel sokken versleten. Ik zat meer dan eens te prutsen om hielen of tenen te versterken. Ook bij stevigere nylonkousen zorgde ik op die manier dat ze een rondje extra konden mee gaan. Nu ik sokken brei heb ik bijna geen gekochte sokken meer liggen. Ik had al bedacht dat ik deze winter eigenlijk weinig nieuwe sokken had gebreid. Dit was ook niet echt noodzakelijk omdat ik er nog voldoende had liggen. 
Sommige van die sokken beginnen zwakkere plekken te krijgen, soms zelfs gaten. Ik ben niet spaarzaam met mijn gebreide sokken, niet meer dan met gekochte sokken. Ik loop in huis heel graag zonder schoenen, ik heb pantoffels maar ik loop zeker ook zonder rond in huis. Iets uit de keuken halen als ik in de zetel lig, stikken zonder pantoffels,... Ik draag ze in verschillende schoenen, in wandelschoenen kies ik al eens wat dikkere kousen, maar dat is het dan ook. 

Ik heb zowel sokkenwol met nylon als sokkenwol zonder nylon gebruikt, maar ik kan niet meteen zeggen of dat een verschil maakt, ik tel niet echt hoeveel ik elk paar draag voor ik ze moet herstellen. Ik heb zo een herstelpaddestoel, maar eigenlijk vind ik die vooral mooi. Hij is wel handig bij hielen, maar misschien heb ik een kleinere nodig voor de tenen of kleinere gaatjes. Bij deze op de foto ging het om een relatief groot gat en moest er meer gedaan worden dan snel een gaatje dichtgetrokken, er moest ook volume gecreëerd worden. Het is niet zo effen geworden, maar ik hoop dat ze zeker nog een rondje mee kunnen. 

You Might Also Like

1 reacties

  1. Mijn moeder breide vroeger (ik spreek over bijna 40 jaar geleden denk ik) sokken op de breimachine. Voor mij heeft ze ettelijke exemplaren gebreid, veel zwarte, en een heel stel knalpaarse, soms met strepen. Zalig vond ik die. Ik droeg ze constant, binnen een beetje als pantoffels (ik heb een hekel aan pantoffels en loop altijd op mijn sokken of blote voeten), en ook gewoon in mijn schoenen. Die dingen waren on-ver-slijt-baar. Er vielen vreemd genoeg zelden gaten in. Zalige dingen waren dat. Ik mis ze nog.

    BeantwoordenVerwijderen