Twaalf

Bij de nieuwe campagne van BuzzParadise moest ik onwillekeurig aan mijn eerste werkdag denken, vandaag twaalf jaar geleden. Ten minste als j...

Bij de nieuwe campagne van BuzzParadise moest ik onwillekeurig aan mijn eerste werkdag denken, vandaag twaalf jaar geleden. Ten minste als je geen rekening houdt met mijn uitzendjob in de Gentse haven. Ik mocht er na mijn vakantiejob blijven. Elke week een nieuw contract. Ik kreeg tijd om te solliciteren en een inkomen om mijn onderkomen in Gent te betalen, al mocht ik er ook wel blijven als ik dat wou. Maar ik wou toch iets doen met mijn diploma, tot onbegrip van ons ma. Ik had nu werk. Natuurlijk hielp het niet echt dat ik bijna gedwongen met de fiets moest gaan werken. Sportief, dat wel, maar vaak een probleem. De Kennedylaan is niet meteen een veilige straat voor fietsers, bij een rokje werd er getoeterd (ook al omdat ik sommige van die mannen kende door het werk), ik kwam elke dag bezweet toe en de winter zat er aan te komen.

Enfin, lang verhaal kort: ik vond mijn eerste job op een studiedienst in Brussel. Van bij de start leek Brussel een logische keuze, al ben ik ook een paar keer naar Antwerpen gaan solliciteren. Bij één van die jobs overwoog ik toch om te verhuizen. Een trein, een tram en een serieus stuk te voet, dat was nogal veel. Maar Brussel lonkte heel hard. Mijn vader werkt al heel zijn loopbaan in Brussel, ook al vallen de treinperikelen hem steeds lastiger. Dat heeft van alles te maken met de nood om twee treinen te nemen. Overstappen vermeerdert exponentieel je problemen. De afstand Brussel-Gent is wat dat betreft ideaal. Mijn krant 's morgens heb ik al geruime tijd vervangen door koffie en mijn breiwerk. Of in de drukkere periodes, mijn laptop. Ik merk wel dat mijn smartphone ook steeds vaker de aandacht trekt.

De auto heb ik nooit overwogen, omwille van een praktisch probleem maar vooral omwille van de "rust" van de trein. Ik heb wel behoefte aan een andere omgeving voor ik thuis kom. Dat merk ik hard op de dagen dat ik thuiswerk. Al is Brussel ook wel verder geworden door dat thuiswerken. Als ik een nieuwe job zou zoeken spelen die factoren wel een rol. Ik kan me wel inbeelden dat ik in het Gentse op zoek ga naar een job, maar ik weet niet of  ik een even interessante job zou vinden. Wie zin heeft om het te proberen, kan altijd een kijkje nemen op Stepstone en op zoek gaan naar vacatures. En wie ook al eens sakkert op de trein of de file, lees misschien eens de voor- en nadelen van de verschillende transportwijzen en kijk waar je je best kan in vinden. Ik weet dat voor sommige vrienden hun auto hun vrijheid is om hun werk te kunnen regelen, maar ik kan me dat voor mezelf eigenlijk niet voorstellen.




You Might Also Like

0 reacties