­

Van auto's en banden

Ik volg eigenlijk weinig sport, ook niet met de Olympische Spelen. Er zijn een paar uitzonderingen en er was een tijd dat ik regelmatig Form...

Ik volg eigenlijk weinig sport, ook niet met de Olympische Spelen. Er zijn een paar uitzonderingen en er was een tijd dat ik regelmatig Formule 1 meemaakte in de huiskamer. Sindsdien volg ik het minder. Maar het blijft wel fascinerend, zoals dit verhaal dat Buzz Paradise me toestuurde. Het lijkt alsof de sport draait rond de sterren die achter het stuur zitten, maar eigenlijk is het een echte teamsport. De wagens worden klaargemaakt, de banden opgewarmd, soms zijn er nieuwe snufjes,... je houdt het niet voor mogelijk hoeveel volk daar rond loopt. Ik herinner me ook levendig de hele discussie rond Francorchamps, ik kan je verzekeren dat een bezoek aan de piste van Francorchamps ook als niet-liefhebber wel eens interessant is. Er hangt zo een sfeer die ik moeilijk kan omschrijven. Ook het museum vond ik de moeite. Wat me steeds blijft verbazen is het hele mediacircus die zo een sport omringt. Het hele terrein wordt werkelijk ingepalmd door de sport en sommige van die mensen reizen gewoon de wereld rond van wedstrijd tot wedstrijd. Voor deze editie van de 24 uur van Spa leverde Michelin banden aan alle 66 deelnemers. Dat betekent dat voor elk type wagen er de juiste band voorzien moet worden. Met een tiental constructeurs die deelnemen aan de wedstrijd (Ferrari, Porsche, Aston Martin, BMW, Audi, Lamborghini, Nissan, Jaguar, McLaren, Ford) is dit een logistiek huzarenstukje. Het is dan ook een serieus engagement van Michelin, ik kan me bovendien inbeelden dat men daar met argusogen naar elkaar zit te loeren, je zou maar eens wat info over een andere auto kunnen prijsgeven. Want geef toe, de sportieve prestaties zijn uiteraard indrukwekkend, maar veel kan toch aan de techniek van de firma toegeschreven worden.

In totaal waren maar liefst 27 vrachtwagens aanwezig in Spa-Francorchamps om alle teams van MICHELIN-banden te voorzien. Ter vergelijking: in Le Mans was Michelin aanwezig met 12 vrachtwagens. Ter plaatse stockeerde Michelin ongeveer 10.000 banden om aan de behoeften van de teams te voldoen. 6.500 doorweerbanden (slicks) en 3.500 regenbanden werden vanuit het Michelin hoofdkwartier in Clermont-Ferrand naar de Belgische Ardennen getransporteerd. Jos Menten (NED) - Blancpain Reiter Lamborghini: “Een 24-uursrace is een slijtageslag voor mens en machine. Voor mij is dit mijn negende deelname, maar het blijft steeds bijzonder. Als piloot ga je tot het uiterste. Gemiddeld slaap je immers maar een drietal uur, maar moet je toch gefocust zijn om telkens het maximale uit jezelf en de wagen te kunnen halen. Banden zijn binnen dat kader van levensgroot belang in de autosport. De banden zijn het enige contactpunt met het wegdek en zij bepalen dus ook grotendeels hoe snel je door een bocht kunt gaan. Hoe meer grip de band biedt, hoe sneller je rondetijd, en hoe beter je kan scoren. Ik heb voor verschillende bandenfabrikanten gereden en er bestaan zeker onderlinge verschillen. Op de vraag welke de beste is, mag ik helaas niet antwoorden. Ik kan wel meegeven dat mijn privéwagen uitgerust is met MICHELIN-banden. Ook de vloot van het familiebedrijf ligt onder contract bij Michelin en Euromaster.” Voor Michelin is de overwinning in de 24 uur van Spa de derde zege in een langeafstandsrace in 2012. Eerder won Audi ook al de 24 uur van Le Mans en de 24 uur van de Nurburgring met MICHELIN-banden. De 24 uur van Spa werd gedomineerd door de Duitse fabrikanten Audi en BMW. BMW leidde de eerste wedstrijdhelft, terwijl Audi het commando overnam tijdens de nacht. Uiteindelijk zegevierde de Audi R8 LMS Ultra van Audi Sport Performance cars Team Phoenix, voor de Belgische merkgenoten van Audi Sport Team WRT. De derde plaats ging naar de BMW Z4 van het Duitse Vita4One. De leider in de tussenstand van het kampioenschap, het Belgische Marc VDS Racing Team, werd vierde en behoudt de leiding in het klassement. De race werd gekenmerkt door meerdere neutralisaties van de safety-car. De aanhoudende regenval maakte het de deelnemers bijzonder moeilijk.

You Might Also Like

0 reacties