Corona-alfabet

  Els van MamaMayaPost deed van corona-alfabet en ik bedacht ook wat woorden in mijn alfabet en soms neem ik gewoon haar woorden over, sorr...

 Els van MamaMayaPost deed van corona-alfabet en ik bedacht ook wat woorden in mijn alfabet en soms neem ik gewoon haar woorden over, sorry. En misschien bedenk ik achteraf nog een woord dat er bij moet en dan ga ik het er ook bij zetten, dus komt dit misschien een paar keer in je feedreader.


A

Afstand/anderhalvemeter: ik ben normaal niet degene die mensen spontaan gaat vastpakken of knuffelen, dus afstand houden leek me nu geen drama. Maar ik leerde dat ik het misschien toch vaker doe of wil doen dan ik besef.

B

Bang: ik ben bang geweest, niet meteen om besmet te geraken maar wel om mensen te besmetten of voor mensen in mijn omgeving die niet de luxe hebben om thuis te werken en heel dicht ermee geconfronteerd werden

Bubbel: ik hield al niet echt van bubbels in mijn glas, het is nog erger geworden

Buren: ik leerde mijn buren beter kennen, in goede en kwade dagen. In het huis tegenover mij woont niet enkel een vrouw en haar kind, ook een man, eentje die luid kan roepen. 

Breien: het was bij momenten het enige wat me kalm kon krijgen, ik had bij de start van de lockdown een moeilijk project gekozen, want ik zou tijd hebben, wat een illusie bleek te zijn maar mijn sjaal met restjes bleek een perfect project om kalm bij te worden. 



C

Concerten: ik mis live muziek. Ik slaagde tussen de twee periodes in om hier en daar wat live muziek mee te pikken, soms wat lastig als ze werken met verplichte bubbels van vier ofzo

Corona/covid-19: de reden van dit alles, zot om te zien hoe heel de wereld op slot ging

Cultuur: ik zag mijn agenda leeggehaald worden, eerst een paar weken en nu is het nog steeds bang uitkijken, wanneer het weer kan

D

Dansen: ik was ingeschreven in een danscursus toen we in lockdown gingen, we gingen online in onze living dansen, soms ideaal om mijn hoofd leeg te krijgen maar soms lukte het ook niet. Ik probeerde het ook met andere lesgevers en dat lukte soms beter. 

Duur: het leven zou duurder geworden zijn, ik merk het niet meteen, mijn loon is hetzelfde gebleven, maar ik besef dat ik één van de gelukkige ben. 

E

Eenzaam: ik heb me bij momenten wel eens eenzaam gevoeld, maar geen idee of dit nu vaker was of niet. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk heel vaak verrast wordt door reacties of berichtjes via de sociale media van mensen die eens aan me denken en me dat laten merken. 

F

Feesten: de Gentse feesten vielen in het water, met hier en daar toch een activiteit. Eind april wordt beslist over dit jaar en ik denk dat we de bui al wel zien hangen. 

G

Gesloten: veel ging dicht en sommige zaken gingen zelfs nog niet eens terug open, zelfs niet voor een paar weken. 

Groen: ik ontdekte dat er best wat groen in mijn buurt is op wandelafstand, niet de grote bossen, maar een park, een strook bomen. Het zou meer mogen zijn, want het doet deugd, maar ik ben er ook niet de persoon voor die in haar eentje naar een bos gaat trekken. 



H

Huidhonger: deze kwaal die meestal tot singles beperkt blijft kende een bredere verspreiding. Het is soms niet beperkt tot aanraken maar ook tot deel uitmaken van een menigte 

Huis: de ruimte waar we het meeste tijd doorbrachten. 

I

Internet: wat zouden we zonder zijn?

J

jij: hoe heb jij het gesteld? 

K

Kapper: ik had bij de eerste lockdown mijn vaste kapperbeurt wat uitgesteld en ben tussen de twee periodes twee keer geweest denk ik. Nu sta ik niet meteen te springen, mensen worden er duidelijk blij van, maar ik vind het resultaat soms wat tegenvallen. Ik wil misschien wel iets nieuws deze keer. 

Klappen: ik woonde in een straat waar niet zo veel geklapt werd en na een paar keer hield ik het ook wel voor bekeken. Soms als ik ging wandelen, merkte ik dat er andere straten waren, waar mensen buiten kwamen en het ook het moment was om even te checken of het nog ging. 

Kot: blijf in uw kot, een duidelijke boodschap

L

Lockdown: een paar dagen voor het zo ver was zuchtte ik nog dat ik het niet zag zitten, ik had er over gelezen op een blog uit Vietnam en ik zag het niet zitten. We hadden geen keuze, maar het viel al bij al wel mee. 

Lokaal: lokale groenten, lokale dranken, lokale winkels,... het zat al wel wat in mijn gewoontes en ik heb terug een stap genomen, nog meer lokaal en ik ben blij dat ook anderen dit lijken te doen. 

M

Mondmasker: ik stikte er een hele hoop, voor familie, vrienden, het goede doel. Mijn grootvader noemt ze muilband. Ik kan alvast niet wachten om hem terug te zien.

Muren: ik stoorde me al langer aan de witte muren in mijn living. Het is te zeggen, ik wist niet wat ik wou hangen en ik wou het zeker niet binnen de kortste keren weer beu zijn. Ik kocht foto's, één keer van een fotograaf die vooral toneel fotografeert en één keer via Female Gaze, vrouwelijke fotografen voor een goed doel en toeval of niet, drie keer zijn het Gentse fotografen. Nu nog ophangen. 


Musea: de ideale manier om mij buiten te krijgen. Ik heb nood aan die prikkels en ik gebruik mijn museumpass dan ook regelmatig. Grappig dat een paar mensen me stuurden dat ze aan mij hadden moeten denken toen de musea weer open mochten. 

N

Naaimachine: ik was kwaad toen er plots zo gerekend werd op al die mensen met een naaimachine om mondmaskers te gaan naaien, niet omdat het nodig was, maar de vanzelfsprekendheid dat vrouwen (sorry mannen met een naaimachine) ook nog wel eens mondmaskers gingen naaien, naast hun job, het huishouden en de kinderen, terwijl er ook bedrijven zijn waar ze over machines beschikken om dit te doen. En nee, ik heb niet meer genaaid dan anders met al mijn vrije tijd, ik naaide wel andere kledij, meer comfortabel en gewoon om mijn handen aan het werk te zetten. 

Neuriën: ik durf al eens vergeten dat een mondmasker het geluid niet tegenhoudt. Dus als je in de winkel iemand hoort neuriën en een danspasje ziet placeren, ik zou het kunnen zijn. 

O

Opruimen: bij het openen van de containerparken bleek dat iedereen zijn huis had opgeruimd. Ik deed niet mee met de hype.

Online vergaderen: ik deed het voor deze periode al wel eens sporadisch, omdat een collega zijn kinderen van school wou afhalen en we maar even nodig hadden. Nu is het dagelijkse kost geworden, ik begin vroeger te werken dan ooit en mijn dagen zijn nog even lang. Ik probeer er aan te werken. 

P

Pannenkoeken: ik maak ze nog steeds uit een pakje en meestal 1 keer in de week, minstens. 

Pakjes: wat was me dat zeg? En nog steeds wordt een vergadering onderbroken om een pakje in ontvangst te nemen.

Persconferentie: Ik denk niet dat ik er één van begin tot het einde heb gezien en de meeste zelfs geen seconde. Ik las het nadien wel maar ik werd altijd zo triestig van de commentaren nadien, te weinig gevoel, te veel vragen,... Het uitstellen van versoepelingen is geen verstrenging. 

Q

Quarantaine: zelf niet mee gemaakt, maar wel in mijn omgeving er regelmatig mee geconfronteerd geweest. Ik had er ook wel schrik van dat het mij zou overkomen.

Quarantinny: Iris komt uit dezelfde gemeente als ik en woont nu in dezelfde stad, misschien daarom dat ik zo veel in haar werk kan herkennen? 

R

Reizen: ik weet dat veel mensen er naar uit kijken, maar momenteel zegt het me nog weinig. Ik heb er geen flauw idee van wat mijn volgende bestemming wordt of wanneer dat dan wel zal zijn. 

Rust: soms ver te zoeken, soms zalig genieten. Ik merkte dat ik 's nachts wakker werd en niet kon wennen aan de stilte, eens geen auto's door mijn straat, en dan woon ik nog in een rustige straat. Het helpt me ook om niet te veel te plannen, alles is redelijk onzeker en zo vermijd ik teleurstellingen. Ik probeer meer in het nu te leven, daar vind ik rust in. 

S

Single: nog steeds, ja wel, ondanks de wandeldates. 

T

Take-away: Elke dag koken voor jezelf gaat wel eens vervelen, al valt dat eigenlijk ook best wel mee. Ik haalde hier en daar een nieuw recept uit een kookboek dat in mijn routine is geslopen maar ik hou ook van take-away, de ideale manier om lokale horeca te steunen. 

Tijd: tijd is iets raars, het lijkt soms zo veel trager te gaan.

Theater: ik hou van toneel, ik zie veel toneel en ik zit nu met een hele administratie van waardebonnen, uitgestelde voorstellingen en terugbetalingen. Sommige voorstellingen werden meteen naar 2022 uitgesteld en dat leek me zo ver weg, maar nu begint het stilaan realistisch te lijken. Andere voorstellingen zitten ondertussen aan hun derde datum. 

Trein: ik gebruikte mijn railpass volledig, soms om op uitstap te gaan, soms om gewoon familie te bezoeken. Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld in de trein, maar ik weet niet of ik me veiliger voel aan het venster.

U

Uiteten: ik heb nog geen reservatie gemaakt, ik hoop dat al die mensen gaan kunnen gaan uiteten, want ze kijken er zo naar uit. 

V

Vaccin: we hebben er zo naar uitgekeken en nu ze er zijn worden ze in twijfel getrokken. Ik kan niet wachten op mijn spuitjes, niet omdat ik denk dat ze de vrijheid betekenen, maar hopelijk wel bescherming.

Vergeten: gaan we deze periode ooit vergeten? Het valt me nu al op hoe slecht ons geheugen is als het gaat over de regels die we in de eerste periode moesten volgen, het lijkt soms veel erger te zijn geweest dan het was. 

Verplichtingen: door de regels vielen een hoop sociale verplichtingen weg, soms was ik daar echt niet rouwig om.

W

Wandelen: ik vind me zelf geen grote wandelaar, ik doe het wel omdat je buiten moet komen en omdat het een leuke manier is om je hoofd leeg te krijgen, maar ik hou het ook graag praktisch, wandelen om af te spreken met iemand, wandelen om iets op te halen,... 

Wandeldates: ik moet zeggen dat ik wel fan ben van wandeldates. Het is eens iets anders om buiten af te spreken en rond te wandelen, het geeft een andere dynamiek, je kan iets mee brengen om te drinken of te eten. En als het tegenvalt, heb je toch weer je stappen van de dag gezet. 

Winkelhier: de variant van de belangenorganisatie, maar eentje waar ik mij volledig in kan vinden. Het voelt raar als je nu door de stad loopt en je merkt dat zaken verdwenen zijn of nog steeds dicht. 

X

xxx: digitaal dan wel te verstaan

Y

Yellow: 

Ik had tickets voor Yellow in 2020, de voorstelling werd verplaatst naar 2021 en werd tenslotte een livestream. Al hopen ze ook nog in het echt te spelen. Het was één van die voorstellingen waar duidelijk was nagedacht over hoe je dit kan verfilmen. Ik heb er van genoten en kan niet wachten van het in het echt te zien. 

Z
Ziemie: ik ontdekte dat er nog een toer in Kortrijk is, je volgt de beeldjes van Ziemie. Er hoort een tekst bij. 


Zoom: het programma dat we allemaal kennen en zijn gaan gebruiken, of een variant ervan. 


You Might Also Like

0 reacties