#zelfzorgjanuari

Januari is voor mij vaak een moeilijke maand, de dagen zijn nog kort en het blijft te lang donker en het is ook te vroeg weer donker. Het is...

Januari is voor mij vaak een moeilijke maand, de dagen zijn nog kort en het blijft te lang donker en het is ook te vroeg weer donker. Het is vaak koud of het regent of het is grijs en lijkt maar geen dag te worden. Toevallig viel mijn oog gisteren op de lijst #zelfzorgjanuari van de Groene meisjes en ik moet zeggen, ze hebben een gevoelige snaar geraakt. Dus ging ik eens nadenken hoe het bij mij zit...

Ik had mezelf wat extra verlof cadeau gedaan. Maar ik werd ook wat onrustig van de gedachte. Het is veel te druk in de stad en iedereen lijkt van alles te moeten, terwijl ik er eigenlijk geen zin in heb. Gelukkig heb ik vrienden die me wat kennen en me op tijd en stond op sleeptouw nemen. Dus stonden er wat concertjes gepland en de andere dagen vulde ik zelf in.

Ik verplichtte mezelf om elke dag wel buiten te komen, soms voor zoiets banaals als de boodschappen, maar ik haalde elke dag mijn 10.000 stappen, of toch meer dan genoeg dagen. Ik ging wandelen in de Blaarmeersen op nieuwjaar, ik kan me niet meer herinneren hoe lang dat geleden was.

Ik bouwde ook bewust een paar rustmomenten in. Ik legde mijn gsm aan de kant en nam een heel dik boek dat al zo lang in mijn boekenkast staat. Max, Mischa en de Tet-offensief, ik hoop dat die paar uurtjes de basis hebben gelegd om ook na mijn vakantie verder te willen lezen, ik denk het wel, want het ziet er echt wel een pareltje uit.

Ik sliep, zonder wekker, zonder me op te jagen over het uur dat ik op stond. Ik had een heel pak onrustige nachten met wakker worden enzo maar ik hield vol en ik moet zeggen dat ik me verbaasde hoeveel ik sliep en hoe nodig ik het blijkbaar had.

Ik kookte, niks spectaculair, gewoon gezond, met veel groenten, pasta en meestal vis of een groentenburger. Het deed me deugd om een volle frigo te hebben en te kunnen kiezen. Ik had vaag ook in gedachten om bananenbrood ofzo te bakken, maar dat is er nog niet van gekomen. Ondanks de feesten en het lekkere eten dat daar bij hoort ben ik niet verdikt. Ik denk niet dat ik zal afgevallen zijn als ik later deze week bij de diëtiste langs ga, maar goed.

Wat staat nog op hun lijstje?
Ik heb een hekel aan bellen, maar vroeg toch of ik hem mocht bellen en het was fijn om zijn stem te horen.
Uitschrijven op nieuwsbrieven en het ontvolgen van blogs of instagrammers is iets wat ik al een tijdje doe.
Ook mijn boekenkast krijgt af en toe een kritische blik, tijdens het festival van de gelijkheid geraakten er een aantal boeken in de empty shop en ook de weggeefbibliotheek op het werk of bij de breiclub kregen al boeken.

Ik kocht drie nieuwe planten voor het verlof van de plantenwinkel en ik zou dringend ook nog eens een zak potgrond in huis moeten halen. Sommige planten verdienen een grotere pot. Misschien moet ik dat maar eens op mijn lijstje zetten voor deze maand. En bananenbrood ofzo.

You Might Also Like

0 reacties