Pikant

Als er deze zomer één tentoonstelling hoog op mijn lijstje stond, dan was het wel Pikant , in het kasteel van Moortsel bij Aalst. De tentoo...

Als er deze zomer één tentoonstelling hoog op mijn lijstje stond, dan was het wel Pikant, in het kasteel van Moortsel bij Aalst. De tentoonstelling is ondertussen verlengd tot begin november, als ik het goed heb. Ik won tickets via Texture maar had ook met mijn museumpass kunnen zwaaien om binnen te mogen, maar nu kon ik ook Mme FieFlo mee vragen. De tentoonstelling kent een succes en het kan er best druk zijn. Wij manoeuvreerden tussen een aantal gidsbeurten, om maar iets te zeggen. Maar we moesten niet wachten om binnen te gaan, ook al was het zaterdag. 


De audiogids lieten we al snel aan de kant om onze ogen volop te gebruiken. De tentoonstelling laat kant vanuit verschillende invalshoeken zien, zoals op de bovenste foto met een 3D geprint kraagje. Maar de echt schone dingen waren natuurlijk de bruidsjurken.
 Van top tot teen in kant en hoe fijn die jurken in elkaar zaten. Daar kunnen we nog iets van leren. Zeker als je weet hoeveel moeite ik heb om in kant te knippen voor een onderbroekje en dat die stukken mooi zitten.
In de tentoonstelling zie je ook verschillende schilderijen met kant en is er ook enige aandacht voor de levensomstandigheden van de kantklossers. Niet meteen benijdenswaardig. Ik was niet echt onder de indruk van Fernand Huts die het over kant heeft, niet over de kunst en de technieken, maar over de waarde, wat had u gedacht.

 Kant werd vaak ook gerecycleerd, de boorden werden van de kledingstukken geknipt en terug in een nieuw kledingstuk verwerkt, omdat ze zo duur waren of omdat het erfstukken waren.


In de kelder beloofde de stem ons dat het echt pikant zou worden, maar het leek de etalage van een gemiddelde lingeriewinkel. Mooi, daar niet van, maar toch niet zo pikant om er rode kaken van te krijgen. Vreemd genoeg staan er ook een paar oldtimers opgesteld, niemand die echt goed het verband ziet maar ook niemand die er echt veel aandacht aan besteed.



We gingen op een heerlijke nazomerse dag en konden volop van de tuin van het domein genieten. De reusachtige kant sprak tot de verbeelding.


Na een biertje konden we verder naar de kerk en de kapel waar nog meer kant te zien was. Het was een leuke dag met veel inspiratie en prachtige kant.







You Might Also Like

0 reacties