Sockssssss

De tweede workshop die ik volgde dit jaar op EYF was de "heels and toes" van Clare Devine. Ze herkende me van vorig jaar  en was ...

De tweede workshop die ik volgde dit jaar op EYF was de "heels and toes" van Clare Devine. Ze herkende me van vorig jaar en was benieuwd waarom ik terug was. Ik had vorig jaar wel wat opgestoken, maar ik breide toen nog niet lang sokken en dus had ik af en toe het gevoel dat het wat mijn petje te boven ging. En misschien was short rows ook niet de techniek die ik het eerst onder de knie moest krijgen. 
"Heels and toes" klinkt belachelijk simpel maar het is een workshop waar ik wel wat aan gehad heb. Tot nog toe volgde ik het patroon en af en toe zat een kous al wat beter dan een andere. Het begon met het meten van onze voeten, best beide want die kunnen wat verschillen en op meerdere plaatsen en niet enkel de plaats die in alle patronen voorkomt. Zo leerde ik dat ik toch een grote "instep" heb, maar dat het wel meevalt en ik bij jersey vermoedelijk geen probleem zal hebben. Toevallig wat ik met de eerste sokken van de Handmade Sock Society proefondervindelijk mocht vaststellen.

Clare hielp me met de sokken waar ik stof over heb als ik mijn sneakers aan trek (te groot!), maar zonder sneakers perfect zitten. En we leerden ook beter de correcte afmeting te bepalen. Ze had een handig boekje met verschillende hielen en tenen en hielp ons naargelang onze afmetingen en ervaring de goede hiel en tenen te kiezen. We kregen ook de uitleg om de tenen van onze sokken anatomisch te laten kloppen met onze echte tenen. Het was grappig om van iedereen de vorm te zien, want we hadden onze tenen moeten overtekenen op het blad.
Bij het breien lukte het iedereen om een hiel te testen op een klein stukje sok. Met een lijstje van voor- en nadelen bij elk van de hielen en een duidelijke uitleg zou het nu moeten lukken om voor elke sok de perfecte hiel en tenen te kiezen. Al vrees ik dat ik soms toch gewoon het patroon ga blijven volgen.

You Might Also Like

0 reacties