TAZ - de wereld draait maar door

Er was een klein paniekje dat er te weinig tijd zou zijn tussen mijn voorstellingen om op tijd te zijn. Volkomen onterecht, maar het vroeg w...

Er was een klein paniekje dat er te weinig tijd zou zijn tussen mijn voorstellingen om op tijd te zijn. Volkomen onterecht, maar het vroeg wel wat organisatie om toch iets te eten tussendoor. De tweede voorstelling zou immers 3,5 uur duren en dat doe je beter niet op een lege maag.

* Drek van Maja Westerveld

Dit is haar eerste solovoorstelling en aangezien ze deel uitmaakt van de artistieke kern van Abattoir fermé was ik benieuwd. Heel benieuwd!

We zien een vrouw in zwarte kokerrok en grijs bloesje, de haren keurig opgestoken en mooie schoenen de vensters van een telefooncel kuisen. Ze neuriet mee met "I will survive" van Gloria Gaynor. Een oorwurm die zich meteen nestelt...

Ze neemt een muntje en belt. We horen hoe het vandaag de dag zou worden, de dag van haar document. Maar het is verkeerd gelopen toen ze haar timer niet hoorde. Ze neemt je mee in een krankzinnig verhaal en soms praat ze echt te snel zodat je haar nog maar moeilijk kan begrijpen. Het is hilarisch, dramatisch en absoluut een aanrader, wat mij betreft.



* The greatest show on earth van Timo Sterckx en Louis Janssens

Deze voorstelling is het afstudeerproject van beide heren en ik had een ticket gereserveerd om in Gent te gaan kijken, maar had me dan uiteindelijk laten afschrikken door de duur van de voorstelling. In drukke werkweken is het minder evident om vroeg naar een lange voorstelling te kunnen.

Mijn verwachtingen waren hoog gespannen. Ik zag vorig jaar een heel mooie voorstelling van Timo en Louis en ik was dan ook heel benieuwd. Voor deze voorstelling werken ze met het boek "Europeana. Een zeer korte geschiedenis van de 20 ste eeuw". Ze declameren de tekst, ze vertellen die of lezen die voor. Als publiek word je overspoeld met feiten en data. Soms ken je het verhaal, soms lijkt het een detail. Er wordt gespeeld met het gegeven van al dan niet in de spotlight staan.

Het is een beetje moeilijk om te zeggen wat ik van de voorstelling vond. Ik ben blijven zitten en heb ook wel geboeid geluisterd. Ik hou van geschiedenis, maar de voorstelling loste toch niet mijn verwachtingen in.

You Might Also Like

0 reacties