Museumpassmusées: Wiels

Tot zondag kan je in het Wiels Museum naar de eerste tentoonstelling van Hana Miletić, een textielkunstenares. Na het zien van een aantal w...

Tot zondag kan je in het Wiels Museum naar de eerste tentoonstelling van Hana Miletić, een textielkunstenares. Na het zien van een aantal werken op Instagram was ik wel benieuwd en zeker toen bleek dat Wiels al mee deed met museumpass had ik eigenlijk geen excuus.

Ik denk dat ik nog maar één keer eerder in Wiels was en dat was voor een dansvoorstelling van Rosas. Het is een museum dat ik op de trein altijd zie en waarvan ik denk, daar zou ik nog eens naar toe moeten. Het is een museum met een eigen kijk op kunst en daardoor misschien soms wat bizar qua tentoonstellingen, maar daar hou ik eigenlijk wel van.

Hana Miletić ging aan de slag in Brusselse sociale weefateliers en herontdekte zo een ambacht uit haar jeugd. Ze verwerkte via een oude techniek nieuwe indrukken van de sociale realiteit en verwerkte ook allerlei vreemde materialen in haar werk. De tentoonstelling is niet zo groot, maar ik vond het fascinerend om te zien.

 Via de trap kon je naar boven en ik wist al meteen dat ik een fout had gemaakt toen ik halverwege was. Een kleine paniek overviel me en ik hoopte dat ik langs de andere kant gewoon via de lift naar beneden kon. Dat bleek spijtig genoeg niet het geval en het kostte me heel wat moed om terug beneden te raken.


 Ik besloot van me niet te laten kennen en ging gewoon verder met de trappen naar beneden. De gewone trappen deze keer. Een verdieping lager was er Cityrenaisance, een tentoonstelling van de inzendingen die een gsm-merk had ontvangen. Ik had de oproep gezien maar had het niet helemaal begrepen. Er zaten pareltjes tussen.

 En dan was er ook nog Unexchangeable, een tentoonstelling met kunst uit de periode 1989. Het is een samenwerking met verschillende privéverzamelaars, want blijkbaar telt België er heel wat. De focus is de waarde van kunst. Niet toevallig werken uit die periode want er was de val van de muur, reacties tegen het kapitalisme,...
 Onderstaand beeld vond ik ongelooflijk knap. Al weet ik niet meteen wat ik erbij moet denken. En daar hou ik eigenlijk wel van. Blijven kijken naar een beeld, omdat iets je aantrekt zonder dat je het kan plaatsen.
 Ook deze parels op de grond vond ik wel mooi, zeker in het zonlicht.
 Maar lang niet alle kunstwerken waren even toegankelijk of duidelijk te lezen. Ik weet ook niet wat een grote gele schijf kan betekenen of een zwart vierkant maar ik vind het eigenlijk best leuk om zo door een tentoonstelling te lopen en me te laten verrassen.

You Might Also Like

1 reacties