Ontroerend goed: the world without us

Wat als de mensheid verdwijnt? Hoe ziet de wereld er dan uit? Niet met een knal, maar gewoon geruisloos... Het is het vertrekpunt van &quo...

Wat als de mensheid verdwijnt? Hoe ziet de wereld er dan uit? Niet met een knal, maar gewoon geruisloos...

Het is het vertrekpunt van "the world without us", de nieuwe voorstelling van Ontroerend Goed. Ik keek er al lang naar uit, omdat het gezelschap altijd wel weet te verrassen. Ergens in de namiddag kwam de gevreesde sms, mijn gezelschap liet het afweten en ik ging op zoek naar iemand anders. Deze keer volstond één sms. Het antwoord was simpel: ja, waar en wanneer?

We spraken af op het terras van de Vooruit een half uurtje voor de voorstelling en ik was er al wat eerder, na het zien van de levering van orval op instagram. Ik at er een broodje en het stelde nog maar eens vast dat er maar weinig plekken zijn waar ik me zo op mijn gemak voel. Dat ik een compliment kreeg van de man in het groepje naast mij was een leuk extraatje.

Toen mijn gezelschap arriveerde stelde hij een niet meer dan terechte vraag: wat gaan we eigenlijk zien? Ik vind het zalig dat hij gewoon ja zegt zonder te weten wat we gaan zien en ik weet dat ik ook vaak blindelings op zijn smaak vertrouw. Mijn uitleg was wat verwarrend: een Gents gezelschap, veel prijzen, ook internationaal, een monoloog, afwisselend gespeeld door een man en een vrouw,...

Wij hadden Valentijn Dhaenens om ons door het einde van de mensheid te loodsen. En boy, dit was een bangelijk goede voorstelling. Ongelooflijk hoe fantastisch het verhaal in elkaar zit, hoe het gebracht wordt en de enscenering is echt perfect. Ik voelde het echt en op bepaalde momenten kwamen de haartjes op mijn armen echt overeind, terwijl ik het op bepaalde momenten ook niet zo erg vond dat die mensheid er niet meer was.

Het is moeilijk om niet te veel van het verhaal vrij te geven, maar één ding, het is een aanrader. En er zijn nog tickets.

Als er dan toch een minpuntje moet zijn, dan is het misschien wel het einde, waarbij de makers binnen laten kijken in hun inspiratiebron. Boeiend, maar het had korter gemogen wat mij betreft en misschien was het zelfs overbodig? Maar zeker en vast inspiratie voor de nabespreking achteraf.


Ontroerend Goed, the world without us, gezien in Vooruit

You Might Also Like

0 reacties