Chet

Tom Vermeir was ooit de zanger van A Brand, een groep waar ik waarschijnlijk wel een cd van heb liggen of gezien heb op Boomtown ofzo. On...

Tom Vermeir was ooit de zanger van A Brand, een groep waar ik waarschijnlijk wel een cd van heb liggen of gezien heb op Boomtown ofzo. Ondertussen heeft hij al enige tijd de stap naar acteren gezet. Ik zag hem al een aantal keren bij Compagnie Cecilia en onlangs was er natuurlijk ook Belgica.

Om maar te zeggen, weinig redenen om te twijfelen toen ik zag dat hij een voorstelling zou maken over een van zijn muzikale helden; Chet Baker. Ik ken weinig van de artiest, ja, my funny Valentine en dat is het dan zo wat. Maar het is geen jazz, hoorde ik iemand verzekeren aan de kassa. Bijna alsof jazz iets vies is...

Ik was er vroeg en bestelde een funny Valentine, een drankje gemixt door Jigger's. 

Vermeir staat op het podium met drie muzikanten, waaronder Dag Taeldeman en Fred Heuvinck van A Brand en ook nog Ben Brunin. Vermeir is Chet, hij gaat zichzelf niet voorstellen, hij doet niet aan blabla. Hij vertelt een verhaal doorspekt met geluidsfragmenten en muziek. Veel muziek.

Het verhaal gaat overal en nergens over. Sommige gedachten lijken nergens toe te leiden. Maar dan komen ze terug en krijgen ze een extra laag. Ik ken niks van het verhaal van Chet Baker, maar wat ik te zien kreeg was perfect te volgen. Je hoeft geen jazz liefhebber te zijn om de muziek te appreciëren. Vermoedelijk kijk je er dan wel op een andere manier naar, maar zelfs al heb je nog nooit van Chet Baker gehoord, het zou me verwonderen als deze voorstelling je onberoerd laat. Ik kreeg kippenvel en luisterde vol ontroering. Een absolute aanrader wat mij betreft.

Chet, gezien op  zaterdag14 mei in De Expeditie

You Might Also Like

1 reacties

  1. Ah wat leuk! Ik las er pas over en was meteen enthousiast, maar nadien verdween het uit mijn gedachten. Ik ga proberen de voorstelling toch nog ergens te kunnen zien!

    BeantwoordenVerwijderen