Verblijdingen: huiselijk

Verblijdingen zijn dingen waar je blij van wordt en een rubriekje op deze blog, gewoon omdat het goed is om eens bij stil te staan bij kl...


Verblijdingen zijn dingen waar je blij van wordt en een rubriekje op deze blog, gewoon omdat het goed is om eens bij stil te staan bij kleine en grote dingen om blij van te worden. 

Het is een lang weekend en er is tijd. Vrijdagavond hield ik voor het eerst het depot van het Voedselteam open. En eigenlijk voelt dat nog steeds als het perfecte begin van het weekend, het is het perfecte excuus om op vrijdagavond vroeger naar huis te gaan en al is het wel eens haasten om er op tijd te raken, ik kom thuis met een hoop boodschappen. Het betekent wel wat organiseren, want je moet eigenlijk al een week op voorhand online bestellen en ik durf dat al eens vergeten. De producten worden gekocht bij boeren in de streek en je beslist zelf wat je wil. Meestal neem ik een fruit- en groentenpakket, wat betekent dat ik niet in de supermarkt moet beslissen wat ik wil eten en tegelijkertijd ook gedwongen wordt om zelf wat te koken. De ene week bestel ik eitjes, de andere week komt er yoghurt of kaas bij. Soms neem ik brood en door het depot open te houden weet ik nu ook beter wat er nog allemaal verkrijgbaar is. 

Het pakket is niet voldoende als je elke dag zou koken, dus als ik veel kook dan moet ik wel nog dingen bij kopen of als ik zin heb in een combinatie met andere dingen. Waar ik wel moet mee opletten is dat mijn week al eens drukker uitvalt en de groenten niet opraken. Of dat ik gewoon geen inspiratie heb. Deze zaterdag ging ik aan de slag met de groenten uit de frigo en zorgde voor een hoop kant-en-klare oplossingen voor de rest van het luie weekend. Doe daar nog een wasmachine bij die draaide, de frigo en een kast die opgeruimd werden en ik voelde me een goede huisvrouw, ook al liep ik nog rond in mijn pyjama en was het nogal à l'improviste. 


Mijn pompoen ging in stukjes in de oven en de pitten gingen er gewoon bij. De perfecte methode voor een luie huisvrouw maar wel heerlijk. De pompoen kan zowel in de soep of de puree, maar geroosterd heeft die meer smaak. 


De postelein lag al een week in de frigo en ging samen met wat paranoten en olie in de blender om er als pesto uit te komen. Ideaal omdat de blaadjes toch al wat waren hangen en in de week kan dit wel eens bij een snelle spaghetti. 


Doorheen de weken had ik blijkbaar wat raapjes opgespaard, sommige waren best wel klein. En dus werden ze geschild en in stukjes gesneden. Ik hou van die kleur...


De oven stond nog op en dus was het snel beslist. Blokjes voor in de salade of toch nog eens in de blender voor een spread? 


Ook de aubergine ging in de oven, de ene helft werd een lekkere spread gebaseerd op dit recept. Bij De Wassende Maan vind je trouwens nog meer lekkere recepten. Ze hebben een winkel in de Vooruit voor wie nog wat extra groenten nodig heeft. Mijn pakket komt van de Zonnekouter en wekelijks zit er ook een blaadje met nieuws van de boerderij en twee receptjes bij. 



En 's middags werd het een slaatje met wat couscous, gegrilde aubergine, avocado, gegrilde biet, gestoomde broccoli en gegrilde pompoenpitten. De staartjes van de brocolli werden gestoofd en zorgden voor een extra knapperige groente. Lekker en gezond...

En terwijl ik zo bezig was, ging ik ook buiten aan de slag. Een aantal planten die aan het woekeren waren gegaan werden ingetoomd en van andere werden dode takken verwijderd. Ik stopte pas toen de GFT-bak meer dan vol zat en je kan nog niet zeggen dat de tuin klaar is voor de winter, maar het voelt al een stap in de goede richting. Ik kuiste eindelijk de vensters nog eens en ik moet zeggen, dat het meer dan tijd is. En als kers op de taart slaagde ik er in om zonder problemen het licht in de badkamer te vervangen. Het lampje in het spotje werd vervangen door een meer milieuvriendelijke versie in de vorm van een led-lampje. En misschien klinkt dit belachelijk, maar ik werd er wel vrolijk van en daar draait het bij verblijdingen allemaal om.


You Might Also Like

3 reacties

  1. Aaaarrrrghhhhhh...ik was ook best verblijd over mezelf en mijn huishoudelijke taken. Maar nu ik jouw blogje lees....even naar excuses zoeken....Ah! Ik heb geen tuin en de ramen op de vijfde verdieping, ach...Al ben ik behoorlijk jaloers op je kooksels. Geniet er lekker van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Quite impressive, ik zou ook blij worden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed bezig! En die recepten van de wassende maan ga ik eens bekijken

    BeantwoordenVerwijderen