"De vrouwen van de zolder" onder daverend applaus in première

Eric De Volder is niet meer. Al vijf jaar niet. Wat overblijft zijn de tekeningen, de teksten, de voorwerpen en de liefde voor theater. Inek...

Eric De Volder is niet meer. Al vijf jaar niet. Wat overblijft zijn de tekeningen, de teksten, de voorwerpen en de liefde voor theater. Ineke Nijssen dook in het materiaal en vanuit veel affiniteit met Eric De Volder sprongen Yahya terryn, Gilles De Schryver en Toneelgroep Ceremonia mee aan boord.

De vrouwen van de zolder is een schitterend verhaal over Geraldine en haar zoon Guillaume. Via kleine fragmenten kijken we binnen in hun leven. Kleine verhalen misschien over het niet kunnen betalen van de huur of wandelen aan de vaart maar zo wezenlijk gebracht met zin voor dramatiek. En daar kan ook al eens een streepje (foute) muziek bij.



Het verhaal wordt gebracht in een tussentaal, heel herkenbaar en met veel liefde voor taal en zijn nuances. Soms zou je gewoon willen kunnen onthouden hoe gevat de dialogen klinken. Maar dan is er al weer een mooie vondst. Het zorgde regelmatig voor wat gegrinnik of een blijk van herkenning. Maar ook voor koude rillingen en ontzetting. Nee, ik overdrijf niet.

Ik denk dat ik in het verleden van Gilles De Schryver wel eens heb gezegd dat hij vaak hetzelfde soort personages speelt. Wel, ik neem mijn woorden terug. Gisteren heeft hij me op meerdere momenten gewoon volledig ingepakt. Samen met Ineke Nijssen zorgde hij ervoor dat de Domzaal gewoon een magische plek werd, binnenkijken in het hoofd van een groot theatermaker. En hopen dat ze dat nog vaak gaan herhalen.

Ik was een fan van het KIP, na de vrouwen van de zolder ben ik nog meer overtuigd. En ik was niet alleen. Er volgde een daverend applaus, de thuismatch was andermaal binnen. Dus rest me nog enkel: Ga dat zien!


De Vrouwen van de Zolder, van het KIP, gezien op donderdag 8 oktober in de Vooruit. Nog te zien tem 10/10. Laatste kaarten.

Foto: Thomas Dhanens

You Might Also Like

2 reacties

  1. Klinkt goed, jammer dat ik het gemist heb (zal mij maar troosten met de gedachte dat ik gisterenavond nog flink gewerkt heb)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allemaal uitverkocht :(

    BeantwoordenVerwijderen