De dood

"De dood" is het derde boek in de trilogie na "de liefde" en "de ziekte". Ik ben vorig jaar met een artikel u...

"De dood" is het derde boek in de trilogie na "de liefde" en "de ziekte". Ik ben vorig jaar met een artikel uit de weekend Knack op zoek gegaan naar het boek op de boekenbeurs. En voor het weer boekenbeurs is heb ik ze alle drie uit, als dat geen teken is. Ik bestelde de boeken gewoon bij de Limerick en ik denk dat ik na het tweede boek echt wel teleurgesteld was dat ik moest wachten op de vertaling. September hadden ze gezegd en toen ik er begin oktober naar vroeg kreeg ik prompt een verontschuldiging dat ze er niet aan gedacht hadden. Wat ik overdreven vond en me deed twijfelen aan mijn geduld. Het boek was er binnen een paar dagen en ondanks dat ik wist wat er zou gebeuren was het een blij weerzien met de personages. Hun verschillende karakters die maken dat ze er anders mee omgaan, hun verbondenheid in miserie en onbegrip van buitenuit.



De achterflap
Stockholm. Jaren 80. Hiv grijpt steeds meer om zich heen en de vriendengroep van Rasmus en Benjamin wordt alsmaar kleiner. De overdadige kerstavonden bij Paul thuis worden met het jaar soberder: zonder Rasmus, Reine, Bengt, Lars-Ake en met een doodzieke Paul. Zelfs op hun begrafenissen wordt ontkend wie deze mannen daadwerkelijk waren.

Wat ik ervan vond
Oh boy, ik weet niet waar te beginnen. Maar dit zou verplichte lectuur moeten zijn. Dit is zo tastbaar echt en het is zo absoluut noodzakelijk dat we dit niet vergeten. Het boek is een mengeling van feiten en fictie. Soms voelt dit wat abrupt of gekunsteld, maar dan is dat enkel omdat je verder wil met het verhaal. Doorheen het boek is er vooral het evenwicht tussen beide en verrijken ze elkaar duidelijk. Er worden parallellen getrokken tussen de opkomst van aids en het homohuwelijk waar ik me niet van bewust was. Het klinkt soms wat hard, zakelijk, zelfs cynisch maar tegelijkertijd straalt er warmte en hoop uit. Ik ben aan vet huilen geweest op de trein, zo was ik er van aangedaan. 


You Might Also Like

1 reacties

  1. Klinkt alsof ik meteen naar de boekhandel moet!
    'Jij zegt het' staat met een vraagteken op mijn leeslijst: Plath en Hughes: JA!, maar Palmen...

    BeantwoordenVerwijderen