Zwart-blauw

Het is de kleur van het gebreid stofje dat ik een aantal stoffenspektakels geleden kocht omdat ik het groene zo mooi vond. Een vreemde logic...

Het is de kleur van het gebreid stofje dat ik een aantal stoffenspektakels geleden kocht omdat ik het groene zo mooi vond. Een vreemde logica, I know, maar als ik vertel dat ik het uit de stapel viste omdat ik niet in het nieuwe blauwe stofje durfde knippen, is het verhaal wel rond denk ik. Ik koos voor een gekend patroon uit de Ottobre, de rode versie met bloemen is een van mijn favoriete jurkjes. Knippen bleek niet zo eenvoudig en er moest een voering bij, een ideaal scenario voor een drama. Vandaar dat ik het mee nam op lungo weekend, geknipt en al, een uitdaging waarbij een hulplijn (of meerdere) wel van pas zou komen. 


De voering werd gestikt en kreeg een rode overlockrand en ook de andere delen kregen een overlockrand. Het stikken was relatief gemakkelijk. met een stretchnaald, uiteraard. Thuisgekomen zette ik beide aaneen, maar lette ik niet goed op en zat de rand langs de buitenkant. 
Ik koos voor een biaisrand om die donkere steken niet uit het gebreide weefsel te moeten halen.  Een keer maar geen twee keer, lijk we zeggen. 
Toen mijn kritische fan het bekeek was hij radicaal, dat bovenlijf ging scheef en ik haalde de schaar boven. Nadien scheelde er volgens hem ook nog iets aan de zoom maar hij wist het niet zo goed. Dus ging het mee naar de ijverige wijven. "Hm, ik denk dat je zoom wel okĆ© is, maar je voering is nogal stijf en geeft het een vreemd effect. Ik zou die eruit halen en een onderjurkje bij de zeeman kopen. Kijk..." En ze toonde hoe zij dat jurkje met een speldje aan de schouders van haar kleed had bevestigd. 
Ik knipte de voering lis, makkelijker dan de biais opnieuw dien en kijk, nog een riem erbij en een accessoire en ik heb een nieuwe outfit. Hier en daar zou het nog wel beter kunnen, maar dat houden we voor een volgende keer. Met dank aan het weer dat het toeliet om zo lang over elke stap te doen, terecht dat dit er eentje van de me-made-may-stapel is.





You Might Also Like

0 reacties