Kikkerpost met gevolgen

In elke kikkerpost vermeldde ik Tracy Chevalier als een favoriete schrijver. Ze schreef Girl with a pearl earring, maar eigenlijk zou je F...

In elke kikkerpost vermeldde ik Tracy Chevalier als een favoriete schrijver. Ze schreef Girl with a pearl earring, maar eigenlijk zou je Falling angels of Virgin blue moeten lezen. En the lady and the unicorn. Nu lag er ook nog een boek van haar op het te lezen stapeltje. Of beter één van de te lezen stapeltjes. Aangezien de meeste zich ergens onder mijn bed bevinden durf ik ze wel eens vergeten. En zo gebeurde het dat ik ook maar een boek mee nam naar die studiedag in Utrecht. Drie uur trein, enkele rit, dat zou ik nooit volhouden met enkel mijn breiwerk. Ik begon te lezen in Gent. Bij het overstappen in Antwerpen was ik al verslingerd, ik haalde nog een kop koffie en vond het bijna zonde om te moeten overstappen in Rotterdam. Gelukkig vond ik daar één van mijn collega's en in de terugrit was er nauwelijks tijd om te lezen wegens het vele kletsen en ervaringen delen. De brei bleef een aantal treinritten thuis, ingeruild voor papier. Maar over het boek: Remarkable creatures. Ik had nog nooit van Mary Anning gehoord. Maar ze heeft dus echt bestaan, Elizabeth Philpot vind ik niet meteen bij de historische referenties terug. Mary Anning vond het eerste volledige skelet van een tot dan toe onbekend beest. Ze verzamelt fossielen als broodwinning. Je wordt meegenomen in een tijd dat vrouwen maar beter konden mooi zijn en trouwen. Hun bijdrage aan de maatschappij, laat staan de wetenschap werd sowieso genegeerd. Maar Elizabeth en Mary zijn nogal excentriek en slagen er in om toch hun plaatsje op te eisen, al loopt dat niet van een leien dakje. Een meeslepend verhaal over iets zo saai als het verzamelen van stenen, maar vooral de vriendschap tussen twee vrouwen en de maatschappij waar ze in leven. Een aanrader. En volgende week mag ik weer voor het werk naar het buitenland, misschien lees ik dan ook wel een boek?

You Might Also Like

0 reacties