Paperassen

De eerste dagen lijken in het teken te staan van papierwerk. En ik doe dat niet graag. Vandaar mijn uitstelgedrag veronderstel ik. De eerste...

De eerste dagen lijken in het teken te staan van papierwerk. En ik doe dat niet graag. Vandaar mijn uitstelgedrag veronderstel ik. De eerste was bewust: het invullen van de belastingen leek ideaal voor maandag. Ik sorteerde mijn rekeningen, mijn attesten, liet me afleiden, probeerde de berekening van vorig jaar online te openen als vergelijking, dat lukte niet,... Enfin, ik leerde dat ik een attest van de bank te weinig had, onvindbaar en zij deden van feestdag zag ik op mijn mailbox. Ik kreeg onder mijn voeten van het thuisfront, niet omdat ik zo lang gewacht had, al speelde dat ook wel een rol, maar vooral omdat ik niet alle papieren had. De facturen van de verbouwingen staan op orde, een map zou misschien te veel organisatie zijn. Maar ik leerde ook dat de bouwvergunning al van februari 2009 dateert en ik het stadsbestuur moet laten weten wanneer de werken uitgevoerd zijn. Idem voor die van het kadaster, die er me trouwens zelf aan herinnerden. Na checken bij de architect mogen die papieren ook de post op. Een hoop facturen, want de bouwvakkers willen op verlof, premies aan te vragen, al zou je je af en toe wel vragen waarom. Ik kreeg van de stad bericht dat de isolatie niet dik genoeg is. Ik liet het vallen aan de architect en hij pluisde het uit. Blijkbaar moet je meer isoleren dan de wetgever voorschrijft om in aanmerking te komen, aangezien ik nu toch besloten heb om het plafond ook op te vullen (want energiefacturen zullen niet meteen dalen, right?) kan ik het straks nog eens indienen, voor hoop en al 60 euro waar je verschillende maanden op moet wachten. Maar dan komt het als een leuk extraatje. Alle briefjes van de doktoren en tandartsen kregen een klevertje van de mutualiteit, ik bevestigde hier en daar nog eens dat mijn huis in aanmerking komt voor de verlaagde BTW. Er was een brief over mijn arbeidsongeval, je weet wel op de trein springen onderweg naar het werk, maar die moet ik nog lezen. Als er een dikke maand tussen zit dan moet ik misschien niet meteen reageren? En toen ik gepakt en gezakt naar Gent trok, klaar om de feesten te overbruggen was ik zo koppig om mijn rol patroonpapier van op Stoffenspektakel mee te sleuren. Het weegt niet zoveel maar is nogal groot. In Kortrijk, bij het overstappen heb ik die laten liggen, dus kon ik in Gent een papiertje gaan invullen. "Dag meneer, ik heb iets laten liggen op de trein bij het overstappen." Ja? "Een rol patroonpapier." Oei oei. "Tja, het is niet dat het veel waarde heeft, maar tja, ik wou het lijk wel laten weten". En dan verwees hij me naar de site, spaarde hem een hoop papierwerk uit, en hij gaf toe dat het even zoeken was, maar met zijn uitleg lukte het wonderwel. Straks maar een nieuwe rol gaan halen, als ze die terugvinden moet ik blijkbaar 3,80 euro betalen. En ook die belastingen invullen, want de bank die wist mij mijn attest 's anderendaags nog voor de middag te bezorgen (eigenlijk zou ik dat liever altijd elektronisch krijgen), dus geen excuus voor laattijdig indienen.

You Might Also Like

0 reacties