Voor de voorstelling

Ik zit in de Vooruit en geniet van mijn avondeten. Het gebeurt wel vaker dat ik voor een voorstelling een dagschotel meepik. Het is een van ...

Ik zit in de Vooruit en geniet van mijn avondeten. Het gebeurt wel vaker dat ik voor een voorstelling een dagschotel meepik. Het is een van die zeldzame keren dat ik eigenlijk meer dan voldoende tijd heb. Ik zie hem rondlopen met een West-Malle glas in de hand, wat aangeschoten gaat hij van het ene tafeltje naar het andere. Ik probeer geen aandacht te trekken, maar ik weet dat hij ooit bij me zal komen zitten. En ja hoor, daar is hij.

"Ik permitteer mij om hier te gaan zitten, mevrouw." Tja daar valt weinig tegen te argumenteren. "Smakelijk trouwens." Ik eet verder en merk dat ze aan het andere tafeltje wat meewarig kijken. "Weet je, ik heb het niet gemakkelijk." Ik knik. "Ze zitten in mijn hoofd. Echt waar. In mijn hoofd. Elke dag. Ik krijg ze er niet meer uit. Ze zitten in mijn hoofd." Tja, ik ben ook curieus dus vraag ik het maar. "De bende van Nijvel." Wat volgt, met horten en stoten is een verhaal over hoe hij het brein achter de bende kent, jaren geleden, zijn beste vriend en al. Veel blinde vlekken, hij is natuurlijk aangeschoten en hij mag het ook niet vertellen. Voor zijn veiligheid. Maar of ik wel weet wat er allemaal achter de Bende zat? Ik geef eerlijk toe dat ik te jong was om me in het verhaal te verdiepen.

Dan richt hij zijn arm op mijn voorhoofd, als een pistool. Onbewust schrik ik. Ik sla de arm weg. Hij kalmeert, zegt dat hij zo gedaan had, je weet wel, die vriend. Aan het tafeltje naast mij kalmeert men weer. Hij vertelt verder, nog meer blinde vlekken, complottheorieën. U heeft ze ongetwijfeld wel al ergens gelezen of gehoord.

En dan doet hij het weer. Ik schrik opnieuw en aan het tafeltje naast mij kijkt men opnieuw argwanend merk ik uit de hoeken van mijn oog. "U hoeft geen schrik te hebben, mevrouw, u zouden ze niks doen." "Tenzij ik in die Delhaize had rondgelopen..." Hij overdenkt mijn woorden, glimlacht en knikt. "De Delhaize,... ja, u heeft gelijk."

You Might Also Like

0 reacties