Maakt het iets uit?

Begrijp me niet verkeerd: zoveel mensen hebben gestreden voor stemrecht voor die of die groep dat ik vind dat het onze verdomde plicht is om...

Begrijp me niet verkeerd: zoveel mensen hebben gestreden voor stemrecht voor die of die groep dat ik vind dat het onze verdomde plicht is om te gaan stemmen en dat het van mij gerust stemplicht mag blijven. Ik heb ook al aan de levende lijve meegemaakt dat een wissel van een politieke kleur invloed kan hebben, op de stijl, op de accenten,... over de resultaten kan ik me niet meteen uitspreken. Ik vraag me af of het anders is in de Vlaamse administratie. We zijn in elk geval serieus voorbereid. De eerste maanden van het jaar was het een drukte van jewelste, nog rap dingen afwerken van het lopende beleid en ondertussen nadenken, ideeën spuien over wat niet werkt en hoe het zou kunnen werken, wat beter zou kunnen werken, wat meer resultaat zou kunnen opleveren, hoe we blinde vlekken kunnen inkleuren,... Wat de invloed van een staatshervorming zou kunnen zijn, wat we zouden kunnen doen als die er niet komt, hoe we het kunnen aanpassen in tijden van economische crisis en wanneer die ophoudt,... Wie er de moed voor had begon te rekenen, middelen, personeel, alles in fiches en dan verdedigen tegenover andere mensen met ideeën, instellingen met andere belangen,... een keurig werkstuk als je het mij vraagt, al ontdaan van de scherpe kantjes, een waslijst van dure en minder dure ideeën, kleine en grote, dingen die we als administratie kennen en kunnen oplossen. Het is aan de politiek om een keuze te maken.

Gisteren was het dan zo ver: de overhandiging van de bijdrage regeerakkoord van de administratie. En na alle klachten de laatste tijd over de campagne kan ik niet anders denken dan dat we de paashaas misschien ons werk hadden moeten laten afgeven op de partijbureaus, hadden ze misschien wat inspiratie gehad, hadden ze het verschil kunnen maken, discussiëren over inhoud op basis van feiten,... Zoals belangenorganisaties hun memoranda verspreiden in de verkiezingscampgenes. Of ben ik toch weer te optimistisch? Ik ben zo benieuwd wat uiteindelijk uit onze ideeën overblijft. En hoeveel ze zelf zullen bedenken. Maakt het dan uiteindelijk veel verschil wie gekozen wordt?

You Might Also Like

1 reacties

  1. Interessant en bijzonder lijvig werkstuk! Idd jammer dat dat niet ruim op voorhand gepubliceerd wordt. Niet alleen voor de partijen, maar gewoon tout court voor elke burger. Ik denk dat het dan misschien meer zou uitmaken. Niet dat we ons illusies moeten maken over het aantal burgers dat het minstens diagonaal zou doornemen, maar het zou toch zeker hier en daar het debat kunnen stofferen.

    (als de media, ihb de VRT, al open staan voor debat die naam waardig tenminste ;-))

    BeantwoordenVerwijderen