Un bon plan

Soms kom ik wel eens iemand tegen van aan de andere kant, u weet wel, de andere kant van de taalgrens. Meer nog ik deel er wel eens een bure...

Soms kom ik wel eens iemand tegen van aan de andere kant, u weet wel, de andere kant van de taalgrens. Meer nog ik deel er wel eens een bureau mee, een halve dag in de week ofzo. En hij hangt regelmatig affiches op: Sabine est un bon plan, wat ik een beetje raar vond. Bleek het een reclame te zijn voor het Marshallplan. En voegde hij er aan toe: "Marc est aussi un bon plan". Een tijdje later hing er dan ook een foto van Marc op het bord.

Toen ik op zoek ging naar de afbeelding op het internet vond ik deze parlementaire vraag die ik u niet kan onthouden. Caroline Cassart-Mailleux van de MR legt Marie Arena het vuur aan de schenen. Ze vindt de reclame sexistisch, want ze heeft enkel Sabine gezien. De reactie van Marie Arena:

Cette publicité n’est pas sexiste puisqu’elle place Marc et Sabine sur un même pied. Marc est un bon plan, tout comme Sabine.
Je tiens à dire que ce terme n’est pas synonyme de « bon coup ». La photographie représente quelqu’un qui se lève le matin, plein d’énergie. Elle fait référence au programme de sa journée. Cette campagne est dynamique et pertinente compte tenu du message que nous voulons faire passer. En ma qualité de responsable de l’égalité des chances, je ne la juge pas négativement.


Waarop Caroline Cassart-Mailleux reageert:
Votre réponse ne m’étonne pas. En bon petit soldat, vous n’osez pas remettre en question cette initiative.


Oordeelt u vooral zelf. Eigenlijk is dat allemaal een lange inleiding om te komen tot mijn vaststelling dat eigenlijk alles "un bon plan" is in Wallonië. Ook de filmindustrie speelt hier op in, met een clipje opgenomen in de nieuwe studio gefinancierd door de Franse Gemeenschap. Er is ondertiteling zodat u kan meezingen maar het maakt het natuurlijk ook gemakkelijker om te begrijpen wat ze zingen.



Het doet me aan iets denken maar ik weet niet goed wat, één of ander liedje gezongen door de rode duivels ofzo...

You Might Also Like

0 reacties