Belgisch Nederlands

Persoonlijk erger ik me er wel eens aan als mijn spellingschecker in word een fout aangeeft en dat blijkt dan te zijn "Belgisch-Nederla...

Persoonlijk erger ik me er wel eens aan als mijn spellingschecker in word een fout aangeeft en dat blijkt dan te zijn "Belgisch-Nederlands, geen suggesties". Behalve het feit dat ik de instellingen van word eens moet bekijken, vind ik het ook nogal denigrerend. Alsof Belgisch-Nederlands geen volwaardig Nederlands is. En ik die dacht dat wij "zo'n sappig taaltje hebben" *imiteert op slechte wijze een inwoner van boven de Moerdijk". Caroline Van Steenbergen, studente aan het departement Toegepaste Taalkunde van Vlekho (Brussel), maakt een scriptie over het label 'Belgisch-Nederlands, spreektaal' in Van Dale. U kunt haar hiermee helpen door een enquête in te vullen over het gebruik en de beoordeling van woorden met dit label. Concreet moet je over 61 woorden zeggen of je ze wel eens hoort, wel eens gebruikt en of je vindt dat ze ook in schrijftaal gebruikt mogen worden. Er zit van alles tussen: pousette, mispakken, bakkersgast,... Antwoorden kan hier.

You Might Also Like

0 reacties