FF06 - Part V

Drie films verder, nog slechts twee te gaan. A guide to recognising your saints vond ik iets te lang, Tomorrow morning vond ik wel goed, maa...

Drie films verder, nog slechts twee te gaan. A guide to recognising your saints vond ik iets te lang, Tomorrow morning vond ik wel goed, maar ook geen echte aanrader. Frozen city daarentegen heeft mijn hart gestolen. Ik geef toe dat ik eventjes schrik had toen ik het Capitole binnenging. Misschien omdat ik moest denken aan een andere Finse film die ik ook in die zaal zag en die me minder goed bevallen is, ook al heeft die film achteraf gewonnen? Mogelijk. Maar mijn schrik was onterecht. Frozen city vertelt het verhaal van een taxichauffeur in Helsinki die door het vertrek van zijn vrouw plots alleen komt te staan met drie kinderen, waarvan één slechts enkele maanden oud is. Hij draait drie shifts en houdt met moeite het hoofd boven water als na twee maanden zijn vrouw plots terug voor de deur staat. Ze maakt hem het leven moeilijk en uiteindelijk verhuist hij naar een studio. Hij werkt nog harder om de extra rekeningen te betalen (twee keer elektriciteit,...) waardoor er wel eens iets misloopt. Dit komt zijn verzoek om gedeeld ouderschap te hebben natuurlijk niet ten goede. Een aangrijpend verhaal, mistroostige beelden van een grijze stad in het hoge noorden, mixen met relatieproblemen en een hoop rauwe dialogen en je hebt een fantastische film die verplichte kost zou moeten zijn voor alle nature-fundamentalisten. Ik heb een tijdje op mijn tanden gebeten maar uiteindelijk heb ik mijn tranen de vrije loop gelaten en ik was niet de enige. Ook mijn buurvrouw veegde achteraf iets uit haar ogen. Van dezelfde regisseur zou er ook een film met als titel Frozen land zijn, die al in de prijzen is gevallen. Een tip voor de dvd-theek dus.

You Might Also Like

0 reacties