Appels en peren in plastiekjes...

Zaterdagmorgen loop ik de Delhaize binnen, nog vlug wat boodschappen doen voor de laatste 2 films van het filmfestival beginnen. Ik heb iets...

Zaterdagmorgen loop ik de Delhaize binnen, nog vlug wat boodschappen doen voor de laatste 2 films van het filmfestival beginnen. Ik heb iets goed te maken tov mijn liefste, na dagen zonder koffie, met slechte melk, geen yoghurt,... Mijn lijstje in de hand maar mijn oog wordt getrokken door de hoop appels en peren in de groenten- en fruitafdeling. Blijkbaar is het hét moment om appelen en peren te kopen, nieuwe oogst enzo. Nu lust ik wel een appeltje of een peertje dus ik kijk eens rond. Mooi blinkende vruchten, in een schaaltje met een plastiekje rond aan schreeuwerige prijzen. Altijd zes stuks in een schaaltje, mooi lachend, helemaal niet zoals die zielige appeltjes die je zelf kan uitkiezen. Ik probeer de etiketten te ontcijferen maar ik word er niet veel wijzer van. Ik vind wel de naam van de boer maar geen land van herkomst. Nee, ik ben geen racist maar ik heb ondertussen al een beetje ervaring met deze winkel en weet dat boontjes er wel eens uit Kenia durven komen. En echt waar, dat gaat me te ver, massa's Europese boeren kweken bonen die ze dan aan de straatstenen niet kwijtraken en wat met de transportkosten? Trouwens hoeveel chemische producten krijgen die boontjes niet te verwerken om er toch nog lekker uit te zien in mijn winkel? Weifelend sta ik tussen die glanzende appels en peren. Het lijken Belgische of Franse appels en peren, dus dat zit wel snor. Er liggen nog appels in de fruitmand, zes extra is misschien iets te veel, ook al eet ik er elke dag wel eentje. En dan nog die schaaltjes? Allemaal extra gewicht in mijn vuilzak en die dingen komen ook niet gratis. Hoe zei de premier dat ook al weer: consumenten hebben de keuze? Ja, tussen blinkende appeltjes in een schaaltje of triestige appeltjes zonder overbodige verpakking... Ik zucht. Waarom liggen die appels en peren niet gewoon op een grote hoop en kun je zelf je exemplaren uitkiezen? Zoveel of zo weinig als je maar wilt... Zoals op de markt? En voor één keer hoeft het zelfs geen markt ergens in Zuid-Europa te zijn, gewoon op zaterdag in Izegem of op zondag aan het Zuidstation in Brussel. Uiteindelijk vertrek ik zonder fruit. Ik ga deze week wel eens langs bij de groentenwinkel een straat verder, met mijn eigen tas. Die geef ik dan aan de meneer en hij vult hem met groenten en fruit die hij 's morgens van de veiling mee bracht, maar enkel aan een serieuze prijs en van een zekere kwaliteit. Geen gedoe met extra verpakkingen...

You Might Also Like

0 reacties