In Gent op een zaterdag

Het stond al een tijdje op mijn lijstje van dingen die ik eens wou doen maar deze morgen is het dan toch gelukt: de boerenmarkt in Sint-Aman...

Het stond al een tijdje op mijn lijstje van dingen die ik eens wou doen maar deze morgen is het dan toch gelukt: de boerenmarkt in Sint-Amandsberg. Het is een beetje een frustratie die ik heb ten opzichte van Gent: waar lekkere groentjes vinden? Ok, er is de groentenwinkel om de hoek maar op zaterdag staat daar heel veel volk en echt goedkoop kun je het niet noemen, maar het zijn wel lekkere groenten, wat je van de supermarkt niet kunt zeggen. Ik ben absoluut geen moeilijke eter maar ik wil wel dat mijn groenten naar groenten smaken en niet flets of waterachtig. Toevallig had ik een kaartje gekregen van de boerenmarkten tijdens de Feesten en ik dacht, daar moet ik eens een kijkje gaan nemen.

Deze morgen is het dus gelukt, op goed geluk naar Sint-Amandsberg maar het bleek in een straat te zijn waar ik voor mijn vakantiejob massa's keren ben doorgereden: de Halvemaanstraat, niet zo ver van de Dampoort. Veel moet je je niet voorstellen van de boerenmarkt. Er waren vier kramen: eentje met zuivelproducten, eentje met kippenvlees en twee met groenten. Goedkoop was het wel: voor 3,30 een pompoen, een bussel prei en een kilo wortelen. Ideaal voor een lekker soepje en nog wat groenten voor papillotten ofzo.

Maar wat het marktaspect betreft, blijf ik in Gent nog wel een beetje op mijn honger zitten. De Vrijdagsmarkt kan me maar weinig bekoren, de bloemenmarkt op de Kouter vind ik zalig maar je hebt natuurlijk niet elke week bloemen of planten nodig. Voorlopig ben ik nog geen markt tegengekomen zoals ik die ken uit West-Vlaanderen op zaterdagmorgen, zo eentje waar je veel keuze hebt aan groenten en fruit, met vis, gegrilde kippen, waar geroepen wordt, waar prijzen rond gemaakt worden, waar je mag proeven,...

Met mijn bussel prei (en mijn andere groenten maar die "verberg" je gemakkelijker" ben ik dan maar richting centrum getrokken. Ik moest nog een kadootje vinden en ik had ook wel zin om eens in de Mango te gaan zien of ze dat jeansrokje dat ze in Valencia niet meer binnen hadden in Gent toevallig wel hadden. Soms hebben multinationals ook een plezante kant... Ik kan je garanderen dat mensen en heel in het bijzonder verkoopsters je raar bekijken als ze je zien arriveren met een bussel prei onder de arm. Alsof ze nog nooit verse groenten gezien hebben... Gelukkig was Gentverwent er met een actie en met een shoppingtas van la fille d'O onder de arm is die bussel prei een stuk gemakkelijker te verteren voor die verkoopsters. Spijtig genoeg geen lingeriesetje in mijn tas...

You Might Also Like

0 reacties