De trein is altijd een beetje reizen…

Zeker gisteravond kreeg men waar voor zijn geld. Ik heb de trein van 16.58 richting Kortrijk in Brussel Centraal genomen. Deze had toen een ...

Zeker gisteravond kreeg men waar voor zijn geld. Ik heb de trein van 16.58 richting Kortrijk in Brussel Centraal genomen. Deze had toen een vertraging van tien minuten volgens de aankondigingen en was ook al ettelijke keren van spoor veranderd. Een plezier wanneer dat gebeurt midden in de spits in een stationnetje als Brussel Centraal.

De vooruitzichten waren niet zo rooskleurig maar ik had wel het voordeel van in een trein met airco te zitten en ik had Douglas Coupland mee. Een van de eerste zinnen deed het hem: "I believe that what separates humanity from everything else in this world – spaghetti, binder paper, deep-sea creatures, edelweiss and Mount McKinley – is that humanity alone has the capacity at any given moment to commit all possible sins." (uit Hey Nostradamus!) Het verhaal volgt het leven van een aantal personen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken waren bij een schietpartij in een middelbare school op verschillende momenten en met veel flashbacks.

Twintig voor acht kwam de trein toe in Gent-Sint-Pieters. Ik was rijkelijk laat voor de "verrassing" die lief voorzien had om het weekend wat goed te maken maar ben wel flink opgeschoten in lijn boek. Bovendien was het best gezellig geweest in onze wagon, je kent ze misschien wel, dat compartiment in de dubbeldektreinen waar de zetels in de lengte tegenover elkaar staan en je dus massa's mensen tegenover je hebt. Gouden raad aan iemand die slechts uitzonderlijk in Brussel moest zijn: "Nooit bij de eerste dagen over de dertig graden" aangevuld door anderen met "nooit bij de eerste vriesdagen", "nooit bij hevige herfststormen, teveel bladeren op de sporen" en misschien ook nog aanvullen "altijd een trein met airco en iets te drinken bij hebben", want waterbedeling hebben we niet gezien.

Toch zijn er een paar dingen die ik niet begrijp:
- er is een probleem met een bovenleiding in Denderleeuw dus moeten we een omweg maken via Jette om dan in Denderleeuw een extra halte te voorzien,
- in Gent wordt gesproken van een probleem met de stroomtoevoer in Liedekerke maar daar zijn wij wel degelijk gepasseerd,
- om de problemen op te lossen worden een aantal treinen afgeschaft, dus minder zitplaatsen in de treinen die wel rijden (voor zover die er al op normale dagen zijn), men beperkt de treinen waarschijnlijk omdat ze vlotter zouden kunnen rijden maar de omstandigheden voor de reizigers worden wel ondraaglijk (zeker in treinen zonder airco),
- vanmorgen in de kranten en op de radio spreekt men over vertragingen van drie kwartier tot een uur, zelf ben ik een dikke twee uur onderweg geweest i.p.v. het halfuurtje volgens het treinboekje. Mijn pa vertrok om zes uur en kwam rond negen uur in Gent aan, wat toch ook meer is dan een uurtje vertraging en we zaten niet alleen in die treinen
- vanmorgen is de trein van 7.56 in Gent-Sint-Pieters richting Tongeren etc. beperkt tot 9 voertuigen i.p.v. 12 zodat een aantal reizigers noodgedwongen zullen moeten rechtstaan, dixit de treinbegeleider, waarop een medereiziger schamper opmerkt, zoals gewoonlijk dus en dit omwille van de problemen in Denderleeuw. Hoe kan een probleem met de bovenleiding nu een kortere trein veroorzaken? Behalve misschien dat de voertuigen niet op tijd op de juiste plaats zijn geraakt?
- hoe zit het nu met een vergoeding omwille van vertraging? Is er al een regeling? Moet iedereen een document aanvragen aan het loket, invullen en dan indienen of is het verspilde moeite?

You Might Also Like

2 reacties

  1. als vergoeding wil ik drankbonnetjes, te besteden in een station naar keuze :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien ook met een treinticket om die sympathieke stationnetjes waar we stapvoets passeerden eens beter te bekijken...

    BeantwoordenVerwijderen