2022 in wol-meters

Al sinds 2011 hou ik bij hoeveel ik brei, in meters. Elke bol, elke streng die ik op gebruik noteer ik in Knitmeter. De halve bollen of stre...

Al sinds 2011 hou ik bij hoeveel ik brei, in meters. Elke bol, elke streng die ik op gebruik noteer ik in Knitmeter. De halve bollen of strengen bij het afwerken van een project worden gewogen, omgerekend naar meters en toegevoegd. Het is ook de manier om mijn voorraad op Ravelry enigszins overzichtelijk te houden. Enigszins omdat ik niet altijd consequent nieuwe bollen en strengen registreer. Al is het wel handig als ik een nieuw project wil opzetten om eens te gaan snuisteren in mijn eigen collectie.

Het bijhouden op Knitmeter is eerder een gadget. Het zegt weinig over wat ik gebreid heb, met welke dikte van wol of wat ik bijgeleerd heb. De manier waarop ik registreer motiveert me ook wel om oudere projecten af te werken zonder me schuldig te voelen als er eentje blijft liggen. Knitmeter wakkert ook wel de competitiegeest in mij aan. Ergens begin december merkte ik dat mijn meters voor 2022 in de buurt van mijn persoonlijk record van 2019 kwam, waardoor ik wat meer bewust ging kiezen wat ik breide. Ik overliep in gedachten de projecten op de naalden, maakte een inschatting hoe groot de bol nog was en hoeveel het me zou opleveren. Echt, eens ik begin, herken ik mezelf bij momenten niet #schaterlach

Ik besloot een cardigan op te zetten in dikke wol, dus met bollen die ik snel zou kunnen opbreien, telkens 65m toevoegen leek beter dan een paar sokken afwerken en 350m kunnen toevoegen. Ergens naar het einde van de maand had ik me er al bij neergelegd dat het niet zou lukken. Ik concentreerde me op het afwerken van de trui en stelde me tevreden met de zilveren medaille. Alleen had ik ergens me vergist en bleek er 20m meer op de strengen te zitten en bleek het kleurbreiwerk ook vlotter te verlopen dan verwacht. Ik werkte na de cardigan ook de trui af en besloot om een extra inspanning te doen, ik was te dicht bij het record gekomen. Ik dacht aan een muts maar na het opzetten van de hipster muts van Petite Cardigan op de voorlaatste dag bleek dat ik die niet zou kunnen afwerken op tijd en dus zette ik op de laatste dag van het jaar een nieuwe trui op, met bollen van 100m. 

2022: 16.341m

2021: 11.799m

2020: 14.657m

2019: 16.172m

2018: 14.995m

2017: 12.003m

2016: 8.315m

2015: 9.497m

2014: 7.957m

2013: 6.123m

2012: 6.660m

2011: 6.569m

You Might Also Like

0 reacties