WIPWednesday: testknitting Making Stories

Making Stories is een Duitse publicatie met aandacht voor duurzaamheid en lokale garens. Ik breide eerder al wel eens een patroon voor hen. ...

Making Stories is een Duitse publicatie met aandacht voor duurzaamheid en lokale garens. Ik breide eerder al wel eens een patroon voor hen. Vaak kunnen ze een korting op de garens versieren en dan ben je ook wel verplicht om die wol te kiezen en ze geven ook wel voldoende tijd. Ik kies dan iets dat me aanspreekt en met lokale wol is. Ze geven voldoende tijd om te breien en je wordt ook niet altijd geselecteerd. Nadeel is soms wel dat je kiest op basis van een tekening of een idee van de ontwerper en je niet zo goed kan inschatten wat het wordt. 

Deze keer stond er een geweldig mooie trui in mohair in. Er was een foto en een tekening die me wel aanstond maar vooral de keuze van de wol deed me watertanden. Ik kocht wol bij Frida Fuchs op Berlin Knits en ze is ook in Berlijn gevestigd. De zijdemohair is prachtig, ik koos voor een intens donkergrijs, een kleur waar ik niet zo vaak voor kies omdat het moeilijker breien zou zijn, maar het is wel een kleur die goed in mijn kleerkast zou passen.   

Toen ik op de site de kleuren koos, waren er weinig opties waar voldoende wol voor was en na wat over en meer mailen, waarbij ze voorstelde om voor mij te verven in de kleur die ik wou, moest ik de "cast-on date" aan mij laten passeren. Die datum viel ook in het midden van de hittegolf dus al bij al viel dat nog mee. De eerste opmerkingen van de andere testbreiers zorgden meteen ook al voor een vlottere start. De mohairzijde voelt zacht en is aangenaam om mee te breien, ik moet wel het licht wat sneller aandoen, maar de dagen worden ook duidelijk korter (en door het wegvallen van de festivalzomer lijkt dit meer op te vallen). 

Ik heb bijna het schema voor de yoke gebreid en tot mijn vreugde kloppen de herhalingen of kan ik het makkelijk oplossen en lijkt het patroon te kloppen. Het voelt niet intuïtief aan door de meerderingen, maar ik denk dat het goed zit. Er zit ook een bobbel in, wat ik niet had opgemerkt op de foto of misschien wel maar niet was bij blijven stilstaan. Op de mouwen zal een patroontje doorlopen maar na het splitsen voor de mouwen wordt het lijf een simpele jersey, waardoor er ook wat meer snelheid zal komen. Ik maak me vooralsnog geen zorgen over de deadline, maar besef wel dat ik het ook best niet te veel negeer. Met een schema zoals bij de yoke moet ik thuis breien, maar ook hier zal jersey me meer mogelijkheden bieden.   

You Might Also Like

0 reacties