Tricot Workshop? dat vraagt om een billie

Terwijl ik mijn agenda leger en leger zag worden de afgelopen weken, bleven er op drie dinsdagen een workshop staan. Ik durfde er bijna niet...

Terwijl ik mijn agenda leger en leger zag worden de afgelopen weken, bleven er op drie dinsdagen een workshop staan. Ik durfde er bijna niet op te hopen, maar de reeks kon doorgaan. Met een extra tafel, handgel en een mondmasker om dicht genoeg bij elkaar rond een overlock te kunnen gaan staan. Ik viel een beetje uit de lucht bij de boodschap van de overlock, want ik en mijn overlock zijn geen goede vriendjes. Ik heb geen enkel probleem om die te bedraden, vaak lukt het ook wel om naden af te werken en tot zover gaat onze relatie dus.

Ondanks het thuiswerken moest ik verwittigen dat ik te laat ging zijn, het was dat of niet eten en als je een workshop van vier uur hebt te gaan, zonder het lekkers dat daar normaal bij hoort, dan kan je maar beter iets eten. Isabelle Delaere naait ongelooflijk veel, heeft oog voor details en leuke combinaties. Ze houdt van bandwerk en geeft ook toe dat het vooruit mag gaan, evenwel zonder de kwaliteit hier op te laten inboeten. Hoe ze het combineert met een zware job, een gezin en nog andere hobby's, echt geen idee. De vier uren vlogen voorbij en ik heb ongelooflijk veel geleerd.




Natuurlijk naaide ik al eerder een billie van Zonen09. Voor de kinderen maak ik vaak dingen uit tricot en Zonen09 is dan het eerste merk waar ik ga kijken. Ik zie dan ook wel waar het beter kan maar ik zie ook hun blije gezichten met het mooie stofje en dat hun tante iets voor hen maakte. Voor mezelf maak ik me er eigenlijk even makkelijk van af en dat wou ik toch beter gaan doen. Dan is zo een reeks eigenlijk ideaal. Je weet al hoe je het doet, waar je tegen aan loopt en je leert nieuwe en andere technieken die voor een andere afwerking zorgen of die gewoon sneller werken. Voor de eerste les moesten we een t-shirt met boordstof uitknippen, de boordstof mochten we pas na de uitleg knippen.

En ik besef dat veel mensen altijd een t-shirt volledig onder de overlock maken. Maar voor mij was het echt een klik. Ik heb mijn overlock al geruime tijd en volgde één van de twee lessen bij Mertens ook al na datum, maar ik gebruik die eigenlijk nog steeds veel te weinig voor wat ik er mee zou kunnen doen. Ik probeerde het met een beetje twijfel, want ik heb wel vertrouwen in Isabelle natuurlijk en plots vielen alle stukjes in elkaar. De t-shirt zat makkelijk in elkaar. Ik werkte die af met boordstof aan de hals en aan de mouwen en met een valse boord aan de taille. Alle naden zijn afgehecht en ook al wobbelt de hals misschien nog een beetje (controleer die instellingen) dan nog denk ik dat dit de mooiste t-shirt ooit is.





Voor de volgende twee lessen mogen we zelf kiezen wat we willen doen. Ik kan je verzekeren dat ik gedurende de workshop alleen maar ideeën bij kreeg en alvast ook met een paar nieuwe tricots naar huis ging. Oefenmateriaal natuurlijk.

In slaap raken lukte moeilijk, de vermoeidheid die ik tijdens de dag voelde was volledig weggeëbd en mijn hoofd zat vol ideeën. En vooral, ik wou ook eens proberen of dat op mijn eigen overlock zou lukken. Had ik nog ergens een naald zitten en een vierde bobijntje. Uiteraard lagen er wat t-shirts geknipt, omdat ik op deze manier opruim, maar spijtig genoeg, moest ik de dag nadien naar Brussel en kon ik niet even rap proberen op mijn eigen overlock.



You Might Also Like

0 reacties