Mei Plasticvrij?

Normaal probeer ik mee te doen met Mei Plasticvrij . Ik probeer wat aandachtiger te zijn voor wat ik koop en ik probeer ook wat goede gewoon...

Normaal probeer ik mee te doen met Mei Plasticvrij. Ik probeer wat aandachtiger te zijn voor wat ik koop en ik probeer ook wat goede gewoonten te kweken. Redenen genoeg natuurlijk.


Maar ik liet het dit jaar een beetje los. Ik heb nog steeds een aantal van mijn goede gewoontes van vorige pogingen, andere blijven wat steken in goede intenties. Of kennen al eens een terugval, zoals toch maar eens een tandpasta in een tube omdat mijn tandvlees gevoelig is. Of toch nog maar eens mijn merk van deo omdat ik niet tevreden ben bij de alternatieven die ik vind.

Ik voelde me een beetje schuldig na het bestellen van takeaway bij de Kruidtuin. Het is een restaurant waar ik al veel goeds heb over gehoord maar ik was er nog niet geweest. Ik bestelde een apero box en een bbq box, telkens voor één persoon. Vaak probeer ik voor twee te bestellen omdat je dan toch al iets minder plastiek hebt. En het misschien ook voor de restaurants zelf meer de moeite is dan voor één persoon apart. Het was superlekker, dus daar valt niks op te merken. En voor twee personen zouden het evenveel plastieken bakjes zijn geweest.


En natuurlijk kan het anders. Bij Alix Tables kreeg ik een ecofriendly verpakking mee die ook in de oven mocht, weliswaar met een plastieken deksel, maar toch. Het is nu echt ook wat de afweging tussen lokaal winkelen en plastiek. En dan kies ik nu voor het steunen van de handelaars in mijn buurt, die ik ook nog na deze periode wil terug zien en waar ik dan hopelijk gewoon mijn voeten onder tafel kan schuiven. 

De supermarkt vermijden lukte dan weer wat beter, misschien omwille van de stress die een bezoek aan de supermarkt mee bracht. Toen de biomarkt op zondag niet meer kon doorgaan besloot de groentenboer een ronde te organiseren, of eerder een plaats waar je je bestelling kon ophalen. Ik heb dat de meeste weken gedaan. Het was heerlijk om op zaterdagvoormiddag mijn tas te gaan vullen en een volle frigo te hebben voor de komende tijd. Het zorgde voor rust in mijn hoofd en anders dan op andere momenten wist ik dat ik niet in de verleiding zou komen om toch niet te koken en dus met overschotjes te zitten. Ik ging ook vaak bij de lokale vishandel, meer dan gewoonlijk, gewoon omdat het me nu wel lukte om er tijdens zijn openingsuren te geraken. 

Naar het einde toe lanceerde BeO een afhaaldienst en ik besloot het een eerste keer te proberen. Ik was iets te enthousiast geweest in mijn bestelling, maar ik was er heel blij mee en bestelde zelfs al een tweede keer. Ik had niet gedacht dat ik dat zou doen omdat daar natuurlijk ook kosten aan verbonden zijn, maar de luxe om gewoon je bestelling te kunnen meepakken heeft ook wel een prijs, die ik er misschien wel voor over heb. Anders dan bij Voedselteams en dergelijke kies je zelf en weet je exact de prijs als je bestelt. Bij de bioboer van de biomarkt heb je een indicatie van de prijs maar je merkt het pas op je kassaticket. En de laatste keer bleek er toevallig iets in reclame te zijn gekomen en kreeg ik een paar euro teruggestort.

Als ik ruimer kijk dan plastic, zijn de cups van mijn koffie me natuurlijk een doorn in het oog. Ik heb een koffiefilter gekocht, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Het vraagt nog wat wennen en ook de hervulbare cups worden minder gebruikt, ik moet de gewoonte nog wat kweken. Of gewoon betere koffie kopen dan de "goedkope supermarkt versie om eens te proberen."

Zuivel is ook een boosdoener en ik moet zeggen dat ik op een paar flessen melk na het me gelukt is om voor een plantaardig alternatief te blijven gaan. Ik gebruik melk vooral in mijn koffie en voor de pannenkoeken die ik nu - net zoals iedereen toch - vaker eet. Mijn kleine proxy zat soms zonder en dan werd het toch melk maar niet zonder een check dat het om Belgische koeien gaat.

Omage to fromage heeft zijn assortiment uitgebreid in de winkel, Ohne, BeO, Akker en Ambacht,... en ik vind deze met paprika superlekker. De kaas is vegan en super lekker, niet goedkoop, maar eigenlijk is goede kaas dat nooit.

Een super initiatief uit misschien een vreemde hoek komt er van Café De Loge. Ze tappen bier in flessen van 75cl en je kan deze 48u bewaren in de koelkast. Er zit statiegeld op de fles en het is natuurlijk niet het bier dat je in de supermarkt vindt. Ik bestelde Unwanted tattoo van brouwerij 't Verzet uit Anzegem en Over the edge van Brouwerij Van Steenberge. Je vindt er ook bierpakketten met glazen en ze breiden hun assortiment ook uit. De eerste keer zorgde ik dat ik aan het minimumbedrag zat voor levering en de tweede keer, jawel, de tweede keer, ging ik mijn flessen op halen. En jawel, dat is ook in het meervoud, met een lang weekend mocht dat wel vond ik en het is niet dat ik nog moest rijden, hahaha. Ik hou wel van een frisse lokale pint en het lijkt me een creatieve manier om alvast de schade te beperken, want een heropening met alle veiligheidsmaatregelen lijkt me ook niet zo evident. Maar misschien wel als je eentje gaat drinken op café en nog een grote fles voor thuis mee neemt? zeker nu we op tijd thuis moeten zijn omdat we anders de social distancing niet meer zouden kunnen respecteren, hahaha. 



You Might Also Like

0 reacties