Mei Plasticvrij - het resultaat

Ik begon de maand met goede voornemens , maar ik wist eigenlijk ook wel waar de problemen zaten. Dus ik wil eens kijken wat er van in huis ...

Ik begon de maand met goede voornemens, maar ik wist eigenlijk ook wel waar de problemen zaten. Dus ik wil eens kijken wat er van in huis is gekomen. Ik volgde een workshop in Ikea bij Veerle Colle. We gingen naar elke kamer in huis om te zien waar we plastiek kunnen vermijden en verminderen. Het toonde duidelijk waar de valkuilen zitten, maar ook waar je aan kan werken of al goed bezig bent. Ik heb hier en daar iets bij geleerd, maar ik volg Veerles podcast al een tijdje en ook via haar andere sociale media deelt ze tips of verwijst ze door. Het belangrijkste moment is natuurlijk de aankoop, kan je daar plastiek vermijden? En daarna komen de vragen rond recycleren en hergebruiken. 

Het gevaar van zoiets bij Ikea te volgen is dat je iets koopt, terwijl net de eerste regel is om te kijken of je niks in huis hebt dat je daarvoor kan gebruiken. Ik kwam thuis met twee glazen potjes met een bamboe deksel, ze lijken me ideaal om bij ohne berloumi te gaan kopen. En verder had ik ook nog pannelappen bij omdat mijn exemplaar van op kot eens te dicht bij het fornuis heeft gelegen. En natuurlijk ook vegetarische kaviaar omdat het lekker is in een slaatje. 
Ik ben met kleine ingrepen begonnen en ben van plan gewoon verder te gaan. Het heeft geen zin om drastisch te gaan opruimen en bruikbare zaken buiten te zwieren. Maar als ik iets nieuws nodig heb, kijk ik voor een milieuvriendelijk alternatief. Zo heb ik eerder al de tandpasta vervangen door tabletjes, de shampoo door een blok,... Deze maand kocht ik wasnoten omdat ik wasproduct nodig heb en ik kocht bij Kudzu ook een nieuw scheermesje. Niet de safety razor uit staal, maar wel een houdertje van gerecycleerde yoghurtpotjes, wat dus al een stuk beter is dan de wegwerpmesjes.
Dat er nog werk aan de winkel is, blijkt ook als ik de boodschappen overloop. Ik doe mijn best om lokaal te winkelen en overbodige verpakking te vermijden. Maar ik liep ook wel een supermarkt binnen en kwam dus buiten met voeding in schaaltjes. Ik had vast een alternatief kunnen vinden, maar het was makkelijk om mijn boodschappen in één keer te doen of om eens van takeaway te doen. Ik merkte wel dat ze bij Delhaize de druiven in een kartonnen zakje verpakten in plaats van in een plastieken doosje, wat ook al een stap in de goede richting is.

Het was goed om me er deze maand eens mee bezig te houden en ik denk dat ik toch op een paar vlakken vooruit ben gegaan. Ik ga graag naar de markt op zondag en als ik dat kan inplannen dan is de week ook meteen goed begonnen. Ik merk wel dat ik er in slaag om maar om de twee weken een vuilniszak buiten te zetten, ook in de weken dat ik veel thuis ben en zelf kook. Vroeger gebeurde het eerder sporadisch dat ik eens een week kon overslaan, nu merk ik dat ik misschien sporadisch naar om de drie weken kan gaan.

You Might Also Like

0 reacties