Knaus

De boeken staan in mijn boekenkast. Ik heb er al vier gelezen, de andere twee bewaar ik nog een beetje. Het zijn dikke boeken en ze hebben ...

De boeken staan in mijn boekenkast. Ik heb er al vier gelezen, de andere twee bewaar ik nog een beetje. Het zijn dikke boeken en ze hebben toch heel wat teweeg gebracht. Heel veel mensen hebben de boeken gelezen en er zich op de één of andere manier in herkend. Het is een stroom van woorden, van ideeën die malen tot beschrijvingen van alledaagse dingen zonder dat ze relevant lijken. 

Karl Ove Knausgard is een soort van literaire popster geworden. Op het podium kruipt Valentijn Dhaenens in zijn huid. Je hoeft de boeken niet gelezen te hebben om van de monoloog te kunnen genieten. Net zoals de boeken gaat het over soms alledaagse dingen. Hij deelt zijn twijfels of vertelt arrogant over collega's. Hij spreekt mensen in het publiek aan. "Wat zou u doen, meneer?" En zo bewaart hij de spanningsboog. We moeten soms lachen omdat we de situatie herkennen en worden soms stil omdat de woorden zo trefzeker gekozen zijn. Rake waarheden waar je stil bij wordt en wil bewaren.

Maar als je de boeken wel hebt gelezen dan herken je bepaalde quotes, zoals "het leven is simpel voor het hart, het klopt zolang het kan en dan stopt het." Of bepaalde situaties, maar zelfs dan nog blijft het fris om naar te kijken. Een woordenstroom van ruim een uur op een sobere scène gedragen door een sterke acteur. Het was de eerste keer denk ik dat ik Valentijn Dhaenens aan het werk zag, maar het zal niet de laatste keer zijn.
Gisteren was de première, vanavond krijgt u nog eens de kans en is er een nabespreking. Nadien gaat de voorstelling op tournee.

Knaus, Alexia Leysen en Valentijn Dhaenens, gezien op vrijdag 12 april 2019, in Vooruit.

You Might Also Like

0 reacties