Jack

Mijn neefje doet zijn communie volgend weekend en verjaart ’s anderendaags. Moet ik nog zeggen dat dit voor een kleine persoonlijke crisis z...

Mijn neefje doet zijn communie volgend weekend en verjaart ’s anderendaags. Moet ik nog zeggen dat dit voor een kleine persoonlijke crisis zorgde? Het cadeau voor zijn communie zou ik kopen, maar voor de verjaardag maak ik altijd iets. En ik wil ook een nieuwe outfit, bij voorkeur een zelfgemaakte natuurlijk. Ik had geen inspiratie, en de suggestie dat ik een paar t-shirts kon maken zorgde niet voor veel enthousiasme. Dus werden die t-shirts mijn plan B en eigenlijk het extraatje bij plan A, dat ik nog niet had bedacht #schaterlach.


Mijn oog viel op jack, een jasje van zonen09. Ik had het patroon meteen gekocht toen het uit kwam, maar ik heb het nog nooit gemaakt. Ideaal toch als uitdaging voor een cadeautje met een deadline? Ik tekende een maat groter dan de maat die ik voor kerst gebruikte voor de t-shirts en pyjama’s. Lang leve een blogpost waarin ik de maat vermeld.  




Ik vond in mijn voorraad een jeansstof die ik voor mezelf iets te blauw vind en een oranje stofje met ruimtetuigen waarvan ik vergeten was dat ik het had. De jeans is een chambray van bij Monday's Milk en de oranje stof is van birch. Het is een gedurfde combinatie, maar lijkt me wel passend voor een jongetje van 7 en het oranje is misschien te fel om als hemdje bij zijn blonde haren te werken. Ik koos voor een simpele versie met wat extraatjes, met steekzakken in de zijnaad, zonder kap en met een rugsplit, omdat ik dat toch iets meer gekleed vind, al kleedt de jeans het dan weer wat af.

Ik had moeite met links en rechts bij het knippen van de voering van het rugpand, ik knipte twee keer de verkeerde kant. Ja, twee keer. En ik had geen stof op overschot, dus loste ik het op met een naadje in de voering.

Ik was moe toen ik stikte en dat zorgde ervoor dat er al eens een naad moest losgetornd worden, zoals bij het stikken van de schouders. Het wordt al gauw een hele bundel stof waar je toch wel wat aandacht bij buitenkant en binnenkant moet houden, maar hoe geweldig is die handleiding zeg! Ik geef toe dat ik het niet altijd zag en blij was dat ik gewoon stap voor stap bij het handje werd gehouden. Niet dat het moeilijk was, er is echt aan alles gedacht. Al vond ik het aan elkaar stikken van de binnen- en buitenmouw toch efkes zoeken.
Ik koos ervoor om met oranje te stikken, ook op de jeans. Ik heb bewust de steeklengte verlengd, wat ik anders wel eens durf vergeten bij afwerking. Een sierstiksel in een contrasterende kleur zorgt natuurlijk voor een uitdaging om recht te stikken, wat me niet overal even goed lukte, maar zeker wel goed genoeg is. En ik stikte de mouwen door, wat daar toch ook wel voor een leuk accentje zorgt. En toen ik de kraag verkeerd had gestikt, bleek de contrasterende kleur extra gemakkelijk om de naad los te tornen. 
Terwijl ik bezig was, zelfs toen ik een naad moest los tornen, kon ik me niet van het gevoel ontdoen dat ik er nog eentje wil maken en ik zie het al zo voor me in een mooie velours. Ik hoop dus echt dat het jasje past en de liefde overslaat. Ik wil me er alleszins nog eens aan wagen. Het was geen snel klaar kledingstuk maar de voldoening is zo groot.

Voor de knopen ging ik op zoek in mijn voorraad en ik stikte opnieuw met oranje stof. Ik koos donkerblauwe knoppen, die ik zelf ook al eens op een trui gebruikte. 
Ik koos voor drie knoopsgaten, hoewel bij een klassieke versie twee knopen eigenlijk al voldoende zijn. Aangezien ik voor rechte randen koos en de stof niet zo dik is, vond ik drie knopen toch mooier. 

You Might Also Like

1 reacties